De belangstelling voor vakanties rond een specifieke activiteit is groot; met name cultuur-, wandel- en fietsvakanties zijn populair.
Ook vakanties in het teken van vrijwilligerswerk en zingeving mogen rekenen op de belangstelling van honderdduizenden Nederlanders. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van NBTC-NIPO Research onder een representatieve steekproef van 40.000 Nederlanders.
Diepgaand
Deze zogenaamde thematische vakanties staan in de belangstelling omdat Nederlanders ook tijdens vakanties hun hobby en passie willen uitoefenen. Deze ontwikkeling sluit aan bij de verschuiving van een algemene, oppervlakkige vakantiebeleving naar meer diepgaande, verrijkende belevenissen waarbij aspecten als educatie, zingeving en authenticiteit belangrijk zijn.
De consument wil iets over houden aan de vakantie en het gevoel hebben 'rijker' terug te komen.
Nichemarkten
Voor de toeristische sector zijn themavakanties interessante niches in de markt. De bestedingen liggen veelal iets hoger en deze vakanties zijn ook iets minder prijs- en daarmee crisisgevoelig. De consument hecht namelijk veel waarde aan themavakanties en zal er niet snel op bezuinigen.
Profielen
Het profiel van de themavakantieganger verschilt sterk. Voor de meeste themavakanties geldt dat vooral de hogere welstandsklassen belangstelling hebben, met name voor culturele en culinaire vakanties. Jongeren zijn vooral geïnteresseerd in actieve en avontuurlijke vakanties, terwijl wandel- en fietsvakanties het meest geliefd zijn bij de leeftijdscategorie 45+.
Opvallend is dat vrouwen meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in wellness- en vrijwilligerswerkvakanties.
Top 15
De top 15 van de meest populaire thema's voor een vakanties is als volgt: cultuur, wandel, fiets, natuur, actief/avontuurlijk, wellness, cruise, culinair, duik, zeil, vrijwilligerswerk, taal, spiritueel, vis en godsdienstig/bedevaart.
Meld u ook eens aan voor onze nieuwsbrief.

