Marketing

De duizend leukste restaurants volgens gasten

In de Nationale Restaurant Gids 2011 van Smulweb staan de duizend leukste restaurants volgens miljoenen online recensies.

Volgens Smulweb kan alleen de bezoeker zelf oordelen of een restaurant leuk is. De gids is daarom samengesteld met behulp van een nieuw computerprogramma dat diverse websites afspeurt op zoek naar recensies van eters.

Daarna combineert het de geschreven reacties tot een lijst van de duizend leukste restaurants.

Toppers
De leukste restaurants van de provincies en de grote steden zijn volgens de Nederlandse restaurantbezoekers:
* Groningen – Restaurant De Piekenier te Oude Schans.
* Friesland – Restaurant By ús te Leeuwarden.
* Drenthe – Het Van Gogh Huis te Veenoord.
* Overijssel – Droste’s dineren en logeren te Tubbergen.
* Gelderland – Restaurant Liberty te Nijmegen.
* Flevoland – Tante Truus Lunches & Geschenken te Almere.
* Noord-Holland – Hof van Marken Hotel & Restaurant te Marken.
* Zuid-Holland – Just-In eten en drinken te ‘s-Gravenzande.
* Utrecht (provincie) – Restaurant Korianders te Rhenen.
* Noord-Brabant – Brasserie Porte de Provence te Boekel.
* Limburg – Boerderijrestaurant Aan Sjuuteeänjd te Schinnen.
* Zeeland – Restaurant De Boeie te Sluis.
* Amsterdam – Lunch & Diner Restaurant Spelt.
* Den Haag – De Huyskamer (afbeelding).
* Rotterdam – Bar- Restaurant Boerengat.
* Utrecht – Zuiver Horeca BV.
* Maastricht – Restaurant Château Neercanne.

Programma
Wat zijn nou echt de leukste restaurants? Deze vraag leidde volgens Michiel Slegt van Smulweb tot het bouwen van het nieuwe computerprogramma. "In het diepste geheim hebben we gewerkt aan een soort 'leuk-machine'. De Nationale Restaurant Gids (NRG) ontwikkelde samen met een aantal internationale partners een uniek computerprogramma, dat alle recensies op internet leest, analyseert én waardeert."

"Deze gegevens vormen de basis voor de NRG Waarderingmeter."

Adnere websites
Naast de recensies die op Smulweb staan, zijn er dus ook andere websites gebruikt voor de samenstelling van de lijst. "Hiermee willen we inzicht geven in restaurants die volgens hun bezoekers goed bezig zijn en andere restaurants motiveren om gasten nog beter in het zonnetje te zetten."

Waardering

De Waarderingmeter geeft een restaurant nul, één, twee of drie sterren. Dit gebeurt op basis van een analyse van positieve en negatieve woorden en begrippen. De sterren geven de mate van tevredenheid van de gasten aan.

Een restaurant wordt pas meegenomen als er minimaal tien recensies van bezoekers zijn verschenen.

Sterren
Één ster: hier komen gasten regelmatig positief verrast naar buiten. Twee sterren: een restaurant waar mensen zeker terug komen. Drie sterren: absoluut tevreden. Gasten zijn ambassadeur, hebben het gevoel alsof ze heerlijk bij goede vrienden eten.
 
Buiten de duizend leukste restaurants biedt de gids een uitgebreide, culinaire agenda per regio en bijna veertig kortingscoupons.
 

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.