De reistrends van 2011 worden gekenmerkt door: business budget class, China, 'doe het zelf', hotel 2.0 en 'verre reizen, korte trips'.
Dat voorspelt de InterContinental Hotels Group (IHG) in haar tweede, jaarlijkse rapport. Hiervoor liet de hotelgroep onderzoek uitvoeren bij drieduizend frequent travellers die lid zijn van IHG’s Priority Club Rewards (PCR)-loyaliteitsprogramma.
De reistrends
De vijf reistrends voor 2011 concreet op een rij:
* Business budget class. Goedkopere zakenreizen winnen aan populariteit. 41 procent van IHG's gasten zal volgend jaar goedkopere zakenreizen boeken.
* China, een groeiende markt. Met China aan kop blijven de groeimarkten dominant aanwezig in 2011. IHG's gasten verkozen China tot de op twee na populairste bestemming voor zakenreizen.
* Doe het zelf. De bedrijfssector boekt haar eigen reizen en loyaliteit is hierbij belangrijker dan ooit. Tweederde van IHG's zakenreizigers heeft vorig jaar online geboekt.
* Hotel 2.0. IHG vertrouwt op het web; zaken- en vakantiereizigers hebben meer vertrouwen in websites dan in traditionele bronnen van reisinformatie. Tachtig procent van IHG's gasten raadpleegt TripAdvisor voor ze een vakantie boekt.
* Verre reizen, korte trips. Verre reizen worden weer populairder, want mensen willen ontsnappen aan hun drukke leven. Bijna de helft van IHG's gasten zal volgend jaar een vakantie van twee weken boeken.
Uitgebreidere beschrijving reistrends 2011.
Uitdaging
Anja Siderius, marketing manager Benelux en Nordic Countries bij IHG: "De reisindustrie ondergaat grote veranderingen. De aanhoudende economische onzekerheid beïnvloedt de manier waarop consumenten hun vakantie boeken en plannen. Mensen nemen minder risico's en informeren zich beter dan ooit tevoren."
"Zowel zakenreizigers als toeristen hebben continu toegang tot informatie en zijn altijd op zoek naar manieren om het meeste uit hun reisbudget te halen. Dit is een uitdaging voor de hotelindustrie om nieuwe manieren te vinden om de hotelgasten te bereiken en met ze te communiceren."
Optimistisch
Siderius blijft ook optimistisch. "Ondanks het veranderende klimaat, klinkt de toekomst veelbelovend. Zowel onze PCR-studie als andere, onafhankelijke studies tonen aan dat de reismarkt in de Benelux zich langzaamaan herstelt. De reiziger is echter niet meer dezelfde en de hotelindustrie zal zichzelf moeten heruitvinden om uit het dal van de economische malaise te klimmen."
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

