Marketing

Essentiële trends: wat wil de consument?

9 factoren beïnvloeden het gedrag van de toerist. En dan gaat het niet om dooddoeners als vergrijzing en sociale media.

Dat blijkt uit het trendrapport van het Kenniscentrum Toerisme. Dit rapport is in eerste instantie gericht op Zeeland, maar er vloeien trends uit voort die van invloed zijn op alle toeristen anno 2011.

Feminisering

De eerste trend houdt in dat de vrouw bepalend blijft in de vakantiekeuze: feminisering. Feminisering staat voor emotie, beleving en gevoel, ook bij mannen. Welzijn komt voor welvaart en kwaliteit voor kwantiteit.

Verder vervrouwelijken markten die voorheen typische mannenwerelden waren zoals de ICT, technologie en autobranche.

Social-lites

De tweede trend houdt in dat websites als Zoover.nl en andere vormen van digitale mond-tot-mondreclame steeds belangrijker worden dankzij social-lites. Dit zijn mensen die heel actief bezig zijn met het becommentariëren, fan van zijn, mixen, aanbevelen en delen van informatie en beelden.

Ze zijn actieve makelaars in kennis en informatie. Bedrijven kunnen al deze sociale activiteiten goed gebruiken en inzetten.

Simplicity
De derde trend is dat consumenten meer eenvoud in producten en diensten zoeken: simple of simplicity. Die trend is al langer aan de gang. Het gaat om aversie tegen (dikke) handleidingen, voor de koop eindeloos informatie moeten zoeken en niet te veel keus hebben.

Prijs is dan ook vaak ondergeschikt aan meer gemak, eenvoudige, dagelijkse dienstverlening, begrijpelijke producten, een toegankelijke organisatie, duidelijke korte processen, gewoon doen wat je belooft, geen verrassingen.

Oftewel: overcomplexiteit maakt de markt rijp voor producten en diensten die het leven eenvoudig(er) maken of de beslissing voor de consument nemen. Voor het toerisme betekent dit bijvoorbeeld dat reisbureaus 1 (online) plek creëeren waar alle informatie en reviews (voor 1 doelgroep) te vinden zijn.

Veiligheid

De vierde trend gaat over veiligheid. (Zinloos) geweld, agressiviteit, overlast, natuurrampen én minder vertrouwen in politiek, overheid en bedrijfsleven komen steeds vaker voor. Hierdoor willen consumenten steeds vaker zelf en met elkaar aan het stuur zitten.

Een gevolg hiervan is dat consumenten gebaat zijn bij de digitale hulp van navigatieapparatuur en smartphones. Dan is de kans op verdwalen kleiner en durven ze meer te ontdekken.

Daarnaast blijft terrorismedreiging, neemt natuurgeweld toe en leiden heftige gebeurtenissen als vliegtuigongelukken tot snelle veranderingen in de populariteit van bestemmingen. De effecten hiervan ebben overigens meestal snel weer weg.

Eco-superieur

De vijfde trend houdt in dat milieuvriendelijkheid en duurzaamheid niet langer stoffig zijn, maar een must náást kwaliteit en comfort: eco-superieur. Dit begrip staat voor producten die niet alleen eco-vriendelijk zijn, maar ook superieur aan reguliere producten van gevestigde merken.

40 procent van de consumenten wil namelijk wel groene producten kopen, slechts 4 procent doet dit. De sleutel tot succes is dus dat consumenten dan niet meer doorhebben dat zij milieuvriendelijke producten gebruiken.

Random act of kindness
De zesde trend houdt in dat toeristisch-recreatieve bedrijven zich onderscheiden en positieve publiciteit genereren door persoonlijke aandacht te geven: een random act of kindness. Dat speelt in op authenticiteit, een menselijke invloed in een product.

Aanbieders kunnen hierop inspelen door de consument te verrassen met persoonlijke aandacht. De klant of gast zal dit online delen en genereert zo gratis publiciteit voor het bedrijf.

Prijzengekte
De zevende trend houdt in dat consumenten altijd op zoek zijn naar koopjes, juist als het gaat om vakanties. Speciale aanbiedingen voor vluchten, accommodaties, toeristische attracties, enzovoort worden razendsnel verspreid via internet.

Daarom wordt een totale prijzengekte voorspeld: het razendsnel verspreiden van deals of het in groepen ontvangen of eisen van deals. Mobieltjes maken de consument alleen maar sneller hierin.

Het nieuwe werken
De achtste trend gaat over het nieuwe werken. Er kan altijd en overal worden gewerkt door het soort werk dat wordt verricht, de globalisering en de technologische innovaties.

De gevolgen: werk en vrije tijd lopen door elkaar, weerstand tegen deze permanente bereikbaarheid, zich op vreemde plekken thuisvoelen door vooraf informatie te hebben ingewonnen én een positiever imago voor het thuisblijven.

Customizing
De negende trend gaat over je eigen wereld creëren. De consument zoekt zijn eigen identiteit en wil authentiek zijn. De consument wil onthaasten en wellness, maar slaagt daar niet in doordat hij méér wil doen. Trends die hierop inspelen zijn customizing, wellness, zelfontplooiing, een leven lang leren. Het nieuwe werken speelt hier perfect op in.

Voor het toerisme betekent dit dat er een nadrukkelijkere tweedeling komt tussen doeners en zonaanbidders, waarbij het aantal doeners toeneemt. Verder is er een toename van het aantal themavakanties en neemt de belangstelling voor ontwikkelingswerk in groepsverband toe.

Ten slotte is de consument bewuster bezig met voeding, beweging en geestelijk welzijn.

Bron: trendrapport Kenniscentrum Toerisme.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.