Gastvrij Nederland heeft 30 punten op de agenda staan voor de komende 4 jaar. Daarbij hebben er een aantal prioriteit.
Dat schrijft Pretwerk. Naast prioriteit wordt ook gekeken naar politieke actualiteit en beschikbare experties. Duidelijk is dat de toeristenbelasting en Holland-promotie hoog op de agenda staan.
Toeristenbelasting
Zo wil Gastvrij Nederland dat de toeristenbelasting wordt afgeschaft. Woordvoerder Hans Haerkens: "Ondernemers weigeren het elk jaar vogelvrij te worden verklaard. Als dat niet lukt is de volgende, beste oplossing om er een doeluitkering van te maken die volledig ten goede komt aan toeristische ontwikkeling en gastheerschap."
D66 riep eerder al dat gemeenten de inkomsten van de toeristentak deels zouden moeten afdragen om de bezuinigingen op de promotie van Nederland op te vangen.
Promotie Nederland
Want die Nl-promotie blijft hard nodig, vindt ook Gastvrij Nederland. 'Vooral bij alle (inter)nationale dyniamiek. De huidige rijksbijdrage wordt zeer goed besteed en genereert een maximum aan private gelden. Daarbij opereert het NBTC effectief, efficiënt en behoort ze tot de basisinfrastructuur van de gastvrijheidseconomie."
"Als hybride organisatie is ze zeer gewaardeerd vanuit zowel het publieke als private domein. Ze is buitengewoon relevant voor de vitaliteit van de sector."
Grote topsector
Verder is de gastvrijheidseconomie groter dan menig andere (top)sector en moet ze daardoor invloed hebben. "We hebben van het kabinet de erkenning dat de gastvrijheidseconomie voorwaardenscheppend is voor het succes van de topsectoren."
Natuurorganisaties
Ten slotte ontbreken bij de partijen die met elkaar aan tafel zitten bij Gastvrij Nederland vertegenwoordigers uit de natuursector en de plattelandsrecreatie. Dat blijft zo. "We willen het ondernemersgeluid laten horen en natuurorganisaties zijn geen onderdeel van de marktsector."
"Musea zitten wel aan tafel; je ziet bij deze organisaties op goede gronden steeds meer ondernemerschap ontstaan. Daarbij vormt de culturele scene een geïntegreerd deel van onze achterban.
Lees eventueel meer over de doelstellingen van Gastvrij Nederland voor de periode van 2011 tot en met 2014.
Bron: Pretwerk.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

