Slechts 1 op de 25 van de op Foursquare aanwezige restaurants maakt echt gebruik van de mogelijkheden ervan.
Dat blijkt uit een onderzoek van Media Intelligence Lab naar Foursquare-gebruik in Nederland. Van de restaurants is 63,2 procent als locatie te vinden op het sociale medium. Slechts 4,4 procent heeft zijn plek hierop geclaimd; dat zijn er dus 1 op de 25.
Ook biedt maar 1 procent van de restaurants - op het moment van het onderzoek - zogeheten specials aan waarmee gasten kunnen worden aangetrokken.
Checkins
Verder was bij 71,1 procent van de opgenomen restaurants minstens 1 keer ingechekt. Per restaurant waren dit gemiddeld 23 mensen. Zij waren goed voor gemiddeld 42 checkins per vermeld restaurant.
Gebruikers van Foursquare kunnen elkaar tips geven over een restaurant. 41,2 procent van de opgenomen restaurants had ook daadwerkelijk tips gekregen.
Mayors
Degene die het meeste incheckt op een locatie krijgt de status van mayor. Bij 70,6 procent van de vermelde restaurants was er daadwerkelijk een mayor benoemd.
Checkin-rate
Een werknemer, eigenaar of bekende van het bedrijf kan het aantal checkins van de mayor flink opdrijven. Daarom introduceerde Media Intelligence Lab een nieuwe controlemethode: de mayor-checkin-rate.
Deze geeft per restaurant aan voor hoeveel van het aantal checkins de mayor verantwoordelijk is. Gemiddeld hadden de restaurants een mayor-checkin-rate van 18,6 procent.
Dit betekent dat de mayors van de restaurants voor iets minder dan een vijfde van de checkins verantwoordelijk waren. Het lijkt er dus niet op dat zij als enigen de check-ins opdrijven, zegt het onderzoeksbureau.
Bron: Media Intelligence Lab.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

