Groningen is gekozen tot Hoofdstad van de Smaak 2011. Als stad én provincie zal ze een jaar lang smaakbewust eten propageren.
Dat heeft de organisatie van de Week van de Smaak bekendgemaakt. In het hele jaar 2011 worden festiviteiten georganiseerd die gekoppeld zijn aan het predicaat Hoofdstad van de Smaak.
Marketing Groningen stelt samen met andere partijen, waaronder de gemeente en de provincie, het activiteitenprogramma samen.
Rode draad
De rode draad wordt: gezond en eerlijk voedsel met een pure smaak en met de nadruk op streekproducten. Het hoogtepunt van de festiviteiten komt te liggen in september 2011 tijdens de Week van de Smaak.
Goud
Het centrale thema van Groningen Hoofdstad van de Smaak wordt 'Eenvoud is goud'. Goud, vanwege eerlijk eten met een gouden rand. En omdat goud in het Gronings 'goed' betekent; dat staat weer voor eerlijke producten van eigen bodem.
Ruimte
Groningen is gekozen omdat hier volgens de organisatie nog ruimte is voor eerlijk en gezond voedsel, vaak van eigen bodem. Daarom zal Groningen het accent leggen op de smaak en de zuiverheid van het product en het bewustzijn van de herkomst van het product.
Overdracht
Eerdere winnaars waren Valkenburg, Zwolle en Amsterdam. Dit jaar is Den Bosch Hoofdstad van de Smaak. In januari 2011 zal het predicaat officieel door Den Bosch worden overgedragen aan Groningen.
Bron: Gemeente Groningen.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

