De grootste kansen voor de vrijetijdsindustrie liggen bij de groeiende groep senioren en de derde generatie allochtonen.
Dit blijkt uit een sociodemografische studie van Sasja van As. Hoewel in 2011 de eerste babyboomers met pensioen gaan, zijn ondernemers nog nauwelijks bezig met de segmentatie en marketing van senioren.
Groeiende groep
Nu al telt Nederland 1,7 miljoen senioren; een groep die tot 2040 almaar groter wordt en in dat jaar meer dan 4 miljoen mensen zal tellen. Volgens Van As moeten ondernemers zich vooral richten op het segment jonge ouderen. Deze groep is nog actief en heeft aansluiting met attracties en arrangementen.
Comfort en beleving
Hoewel de studie geen rekening houdt met levensstijl, vallen drie zaken op. De senior wil comfort, een klein beetje beleving en waar voor zijn geld. De huidige recessie is meegenomen in het rapport.
De groep die nu 55 jaar is, is weinig interessant omdat die straks nog volop werkt. Waar nu naar gekeken moet worden is de categorie 65 tot 75 jaar. Het is echter allerminst eenvoudig om de senior binnen te halen; deze wil immers niet op zijn leeftijd worden aangesproken.
Samenwerking
Doordat het lastig is om de markt in kaart te brengen, moeten ondernemers gaan samenwerken met reisbureaus en zich op het terrein van sociale netwerken begeven.
Bron: MD Weekly/Recreatie & Toerisme.
Meld u ook eens aan voor onze nieuwsbrief.

