Marketing

HAC-bezoekers geven ruim 1 miljard euro uit

Het internationale cultuurevenement Holland Art Cities (HAC) leverde bijna 1,1 miljard euro aan extra bestedingen op.

Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research. HAC vond plaats van eind 2008 tot en met begin 2011. In totaal bezochten zo'n 5 miljoen bezoekers 1 of meerdere tentoonstellingen in de 10 deelnemende museau.

Daarvan kwamen er bijna 2,9 miljoen uit Nederland. Zij gaven zo’n 160 miljoen euro uit in ons land. Daarnaast bezochten ruim 2 miljoen buitenlandse bezoekers de tentoonstellingen die onderdeel waren van HAC. Zij gaven ruim 910 miljoen euro uit.

Stimuleren
Een doel van het cultuurevenement was het buitenlandse bezoek stimuleren. Met 220.000 buitenlandse bezoekers die speciaal voor een of meerdere HAC-tentoonstellingen naar Nederland zijn gekomen werd deze doelstelling ruimschoots gehaald.

Bernard Wientjes, voorzitter van de Stichting International Events Holland: "Wij wij zijn zeer tevreden met het behaalde resultaat. Een relatief kleine overheidsinvestering levert een hoog rendement op voor de Nederlandse economie door het stimuleren van samenwerking tussen steden en sectoren."

Organisatie

Holland Art Cities werd gecoördineerd door de Stichting International Events Holland en was een gezamenlijk project van 10 topmusea, de 4 grootste steden en hun marketingorganisaties (Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, Den Haag Marketing, Rotterdam Marketing, Toerisme Utrecht), Provincie Utrecht, de ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).
 

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.