De aanwezigheid van horeca speelt helemaal geen rol bij de aantrekkelijkheid van een winkelcentrum.
(Photo: Jean Scheijen, www.Vierdrie.nl)
Dat concludeert Roemer Warners die begin november aan de TU Delft afstudeert op 'Het ideale winkelcentrum'. Bezoekers van winkelcentra vinden praktische aspecten als nabijheid en gratis parkeren veel belangrijker dan architectuur en atmosfeer.
Hoogstandjes
"De resultaten laten zien dat de respondenten veel waarde hechten aan reistijd, parkeren en de grootte van het winkelcentrum. Mensen zitten niet te wachten op architectonische hoogstandjes, ze willen gewoon gratis kunnen parkeren als ze boodschappen doen", aldus Warners in zijn afstudeeronderzoek.
"Verder houden mensen niet van massale winkelcentra. Consumenten willen liever kleine (vijf- tot tienduizend vierkante meter) en middelgrote centra (twintig- tot veertigduizend vierkante meter)."
"De aanwezigheid van horeca in het winkelcentrum had geen invloed op de voorkeur van de ondervraagden."
Afwijkend
Een aantal bevindingen van Warners wijkt af van wat algemeen door experts werd aangenomen. Zo denken die vaak dat grootte de belangrijkste eigenschap voor een winkelcentrum is.
Verder wordt parkeren door consumenten als belangrijker beoordeeld dan tot nu toe in wetenschappelijke studies naar voren kwam.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

