Hotels kunnen niet meer om sociale media heen. Daarom hebben ze ook een strategische visie op dit vlak nodig.
Dat concludeert het ING Economisch Bureau in haar rapport 'Hoteliers profiteren van doordachte inzet sociale media'. Via sociale media wordt de hotelervaring van een hotelgast eenvoudig gedeeld met een groot publiek.
Hotelgasten hechten veel waarde aan online recensies en dit heeft directe invloed op hun boekingsgedrag.
Impact
"Sociale media zijn een blijvend fenomeen met een groeiende impact op de hotellerie", aldus ING. "Dit maakt dat hotels niet meer om sociale media heen kunnen. Er is een strategische visie nodig om de mogelijkheden en de gevolgen voor het hotelbedrijf in te schatten."
Hoteliers die met een doordachte aanpak sociale media inzetten, kunnen volgens ING nu al profiteren van verbeterde branding en hogere gasttevredenheid.
Risico
Het risico van niets doen met sociale media is dat de recensies van gasten niet gevolgd en beantwoord worden. Dit brengt reputatieschade en uiteindelijk daling van de bezettingsgraad.
De hoteliers die investeren in sociale-mediakanalen voor de verschillende doelgroepen, kunnen hiermee zakelijke en particuliere gasten bereiken. Voorheen kon dat alleen met dure marketingcampagnes.
Geen grenzen
"Sociale media zijn laagdrempelig en kennen geen grenzen. Een strategisch sociale-mediaplan is noodzaak geworden. De vorm, intensiteit en de wijze waarop is uiteraard aan u. De hoteliers die dit nu effectief oppakken, zijn degene die gaan scoren op gasttevredenheid en het ultieme doel: winstgevendheid."
Volledige rapport 'Hoteliers profiteren van doordachte inzet sociale media'.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

