Offline beginnen, niet uitbesteden en directe reserveringen. Dat zijn de 3 wegen die hotels op sociale media moeten volgen.
Dat schrijft althans Hotelierfocus. Op sociale media worden vaak de woorden dialoog en cocreatie gebezigd. Sociale media zouden ideaal zijn om de dialoog aan te gaan met de gast of met de gast te cocreëren. Die 2 dingen moeten echter allereerst worden aangegaan in het echte leven.
"Sociale media zijn geen magische middelen die fundamentele processen van een hotel in een keer positief gaan veranderen. Als er offline een goed fundament ligt, kunnen sociale media de marketing- en customerservice van het hotel versterken."
Niet uitbesteden
Ten tweede zouden hotels hun activiteiten op sociale media niet moeten uitbesteden. Externe bureaus kunnen inderdaad veel berichten op Twitter of Facebook neerzetten over hotels, maar daar houdt het op.
"Want wat gebeurt er als er een specifieke vraag (beschikbaarheid, speciaal verzoek, et cetera) door een volger wordt gesteld? Of als er via sociale media klachten worden geuit over het hotel? Deze zaken kunnen nooit worden uitbesteed aan een extern bureau."
Directe reserveringen
Verder valt het Hotelierfocus op dat steeds meer hotels op hun sociale-mediapagina’s gebruik maken van applicaties van derde partijen. Op hun eigen fanpage op Facebook installeren zij bijvoorbeeld een reserveringsmodule van een online reserveringswebsite, waardoor reserveringen via die derde partij lopen.
"Behalve dat er afgevraagd kan worden hoeveel gasten via Facebook een hotel boeken zonder op de officiële website te kijken, is het daarnaast vreemd om op je eigen fanpage je potentiële gasten door te sturen naar een derde partij. Ze zijn immers al geïntereseerd in uw hotel, dus zorg ervoor dat ze rechtstreeks bij uw hotel kunnen boeken."
Op deze manier bespaart een hotel commissie én loopt het ook niet het risico dat de potentiële gast via die derde partij alsnog voor een ander hotel kiest. Er zijn overigens diverse Facebook-reserveringsmodules in omloop waarbij het rechtstreeks boeken bij het hotel mogelijk is.
Bron: Hotelierfocus.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

