Nieuwe hotels kiezen steeds vaker voor vestiging in een wijk in opkomst, de zogenoemde up-and-comingwijken.
Dit zijn wijken met hooggespannen verwachtingen voor de toekomst. De gedachte is dat in deze wijken straks de hippe winkels, populaire restaurants en peperdure yuppieappartementen zullen verschijnen.
Onguur
De keuze om hier een hotel te vestigen is dan ook te verklaren. De hotels willen er vroeg bij zijn en vestigen zich dan al in de wijk, zelfs als deze nog een wat onguur imago heeft.
Gentrification
Er is ook een woord voor: gentrification. De wens om in een wijk in opkomst te zitten beperkt zich niet tot bepaalde landen of steden. Heel de wereld ervaart dezelfde trend. New York ging bijvoorbeeld van Uptown en Manhattan naar Brooklyn en Williamsburg.
Amsterdam gaat ook mee in de trend en promoot onder meer Noord en het Oostelijk Havengebied.
Kosten
Volgens hotelondernemer Loh Lik Peng en oprichter van diverse hotels in Singapore is het echter niet een kwestie van angst om de boot te missen. Ook de prijs speelt een rol. Een hotel opzetten in het centrum kost tegenwoordig zoveel geld, dat gekeken wordt naar andere locaties.
Door daar als eerste te zijn, hopen ze de concurrentie een slag voor te zijn.
Bron: Elsevier, via RetailActueel.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

