Gasten besteden meer als er klassieke muziek klinkt. Ze voelen zich er rijker door en gedragen zich dan ook zo.
De gemiddelde bestedingen bij het horen van klassieke muziek is 24 pond. Bij popmuziek is dit 22 pond en bij geen muziek 21,70 pond. Dat schrijft het bedrijfschap Horeca en Catering.
Verder tafelen gasten gemiddeld 13 minuten en 56 seconden langer bij rustige muziek.
Gemotiveerd
Personeel werkt juist weer gemotiveerder bij drukke muziek. 80 procent werkt gemotiveerder als er muziek. 23 procent dit doet bij popmuziek, 18 procent bij rockmuziek en 15 procent bij dancemuziek.
Dopamine
Verder blijkt uit Canadees onderzoek dat muziek d gast 6 tot 21 procent gelukkiger maakt. Zoveel procent dopamine komt er dan namelijk vrij. Deze genotstof wordt ook aangemaakt onder invloed van drugs (gemiddeld 22 procent) en lekker eten (6 procent).
Kosten muziek
Ten slotte wijst het bedrijfschap erop dat horecazaken 30 procent kunnen besparen op de kosten van muziekrechten. Het jaartarief om het hele jaar legaal muziek af te spelen ligt gemiddeld op zo’n 900 euro.
Ondernemers kunnen dit echter aanzienlijk verlagen als ze het openbare gebruik zelf bij rechtenorganisatie Buma/Stemra melden.
Bron: bedrijfschap Horeca en Catering.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

