De provincie Limburg wil in 2015 in Europa de naam van gastronomische topregio hebben.
Dat staat in de beleidsvisie Streekgebonden Gastronomie, die de Gedeputeerde Staten van Limburg heeft vastgesteld. De visie is gemaakt op wens van Provinciale Staten om in te spelen op de kansen die zich aandienen op de productie, verwerking en distributie van streekproducten.
Richting
Een gastronomische topregio zijn is volgens de visie goed voor de reputatie, het vestigingsklimaat én de gezondheid van de inwoners van Limburg. "Op het gebied van Limburgse streekproducten is al heel veel gebeurd", aldus de provincie, "maar het ontbrak tot nu toe aan een duidelijke gezamenlijke richting."
"De provincie Limburg heeft daarom - mede op voorspraak van de ondernemers in deze sector - een analyse en inventarisatie gemaakt en een visie geformuleerd."
Onvoldoende
Door een verdere professionalisering van streekproducten en gastronomie kan Limburg zich internationaal op de kaart zetten, zo is de gedachte. Dan kan Limburg zich meten met topregio's op dit gebied als het Italiaanse Piëmont en het Duitse Pfalz.
"Limburg scoort weliswaar nu al goed als het gaat om kwaliteitsproducten, sterrenrestaurants en gastronomische evenementen. Op het gebied van organisatie, distributie, logistiek, schaalgrootte en promotie echter nog onvoldoende, zeker gezien de groeiende vraag naar streekproducten.
Economisch
Het gaat – in economische zin – om grote bedragen. Zo heeft de VVV becijferd dat in Limburg jaarlijks een omzet van 625 miljoen euro gerelateerd kan worden aan hoogwaardige horeca en gastronomie.
"Lekker eten en drinken in combinatie met gezelligheid en streekproducten zijn voor toeristen belangrijke ingrediënten om voor bourgondisch Limburg te kiezen."
Samenwerking
De Provincie Limburg heeft al stappen gezet om de beleidsvisie inhoud te geven. Zo is vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met de Italiaanse regio Piëmont en het Duitse Pfalz op dit terrein.
Beurs
Daarnaast had Limburg afgelopen najaar voor het eerst een eigen stand op de wereldbeurs voor streekproducten, de Salone Internazionale del Gusto. Tijdens die beurs hebben verschillende Limburgse producenten van streekproducten de handen ineen geslagen om samen de vermarkting en distributie aan te pakken. Voorts wordt het idee uitgewerkt om volgend jaar tijdens de wereldexpo Floriade te Venlo een smaakbeurs à la Salone del Gusto te organiseren.
Gedeputeerde Jos Hessels: "Ik ben tevreden met de gezette stappen. Nu is het aan de ondernemers om het verder uit te werken en om te zetten in business. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit lukt omdat ze zelf het initiatief hiertoe hebben genomen. De provincie blijft hun hierin ondersteunen."
Bron: provincie Limburg.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

