Marketing

Loyaliteit(spunten) hotels erg belangrijk

Zakenreizigers hechten meer waarde aan loyaliteitspunten van hotels dan aan de zogeheten frequentflyer-miles.

Dat blijkt uit onderzoek van Priority Club Rewards, het loyaliteitsprogramma van InterContinental Hotels Group (IHG). Frequente reizigers hechten meer waarde aan de flyer-miles omdat de door de luchtvaartmaatschappijen opgelegde kosten, het afgenomen aantal gereserveerde stoelen en de grotere beperkingen het vertrouwen van de consument hebben geschaad.

"Bovendien worden er juist meer opties aan de hotelprogramma’s toegevoegd waardoor de gebruiker meer met zijn gespaarde punten kan doen, ook bij luchtvaartmaatschappijen", aldus het onderzoek.

Loyaliteit
Een andere trend uit het onderzoek is dat zakenreizigers loyaliteit meer waarderen dan de prijs. "Voor frequente gasten die een minimum van 20 nachten per jaar in een hotel verblijven, heeft lidmaatschap van een loyaliteitsprogramma een grotere invloed op de hotelkeuze dan de prijs of locatie."

"Dit ongeacht de voorkeur voor midden- of hogere segment."

Inwisselen

Verder zijn reizigers in Noord-Amerika, het Verre Oosten en Europa zich allen bewust van de waarde van loyaliteitspunten. "De waarde, zowel wat betreft het ontvangen als inwisselen van punten, wordt door frequente reizigers als het belangrijkste beschouwd bij de keuze van een hotel."

"Belangrijker zelfs dan speciale vergoedingen, privileges of voordelen in het hotel."

Economie
Tot slot heeft een gunstige economie een tegenovergestelde invloed op het inwisselen van punten door hotelloyaliteitsleden. "Ontvangen punten worden als geld gezien. Zo hebben Priority Club-leden toen de olieprijzen boven die prijs van gas uitstegen, gedurende een maand punten ingewisseld ter waarde van 707.000 euro aan benzinekaartbonnen."

Vernieuwing
Afgaande op alle trends heeft Priority Club besloten haar programma nog beter aan te passen aan de behoeften. Zo is er een nieuw logo, zijn de lidmaatschapskaarten vernieuwd, gaat eind april een nieuwe website online en komen er nieuwe inwisselopties.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.