Marketing

Meetingtrends 2011: vooral meer vertrouwen

In de wereld van meetings komen vooral meer vertrouwen, meer meetings en blijvende 'groene' en virtuele vergaderingen.

Dat voorspelt een panel van 45 senior-meetingprofessionals, waarvan 25 uit Europa, over 2011. Congreswereld.nl zette ze op een rij.

Conclusies
De belangrijkste conclusie is toch wel dat voorzichtigheid in 2011 plaats gaat maken voor vertrouwen. De ondervraagden zien verder een toename van het aantal bijeenkomsten én de budgetten.

Tegelijkertijd zullen groene initiatieven hoog op de agenda blijven staan, evenals de ontwikkelingen in virtuele vergaderingen.

Het aantonen van return on investment van meetings en events alsmede het doorvoeren van kostenbesparend beleid blijven beide ook de kern van de besluitvorming van senior-professionals uit de industrie uitmaken.

Hieronder de verdieping van bovengenoemde trends, alsmede de grootste uitdagingen op een rij.

Stijgingen
58 procent van de professionals verwacht dat het aantal meetings en incentives zal stijgen in 2010, 37 procent verwacht een stabilisatie en slechts vijf procent ziet het aantal dalen.

57 procent verwacht daarnaast ook een stijging van de budgetten in 2011 (bij achttien procent is dit zelfs een aanzienlijke stijging). Daar staat tegenover dat achttien procent verwacht dat budgetten ook in 2011 zullen dalen.

Vertrouwen
Vergeleken met het Global Insights Onderzoek uit dezelfde periode in 2009 is er een opmerkelijke verschuiving van voorzichtigheid naar meer vertrouwen. Men heeft het idee dat het ergste van de recessie nu wel achter de rug is, waarbij men ook weer iets verder vooruit durft te kijken (in het vorige onderzoek overheerste de zeer-korte-termijnplanning). In totaal is 71 procent optimistischer over de komende twaalf maanden.

Kostenbesparing
Was de onzekerheid over de wereldwijde economische vooruitzichten in het vorige onderzoek nog de dominante factor in besluitvorming, inmiddels heeft deze plaatsgemaakt voor kostenbesparing volgens 26 procent van de respondenten.

Andere dominante factoren in de besluitvorming zijn de bezorgdheid over stijgende kosten en vergoedingen voor leveranciers en hoe te voldoen aan nieuw gevormd reis- en onkostenbeleid van de organisatie.

Virtueel
Ondanks de verwachting dat senior-managers onder druk staan om hun tijd weg van kantoor te verminderen, blijkt uit het onderzoek een ander beeld. Meer dan zestig procent van de respondenten had dit niet in hun top vijf staan.

Dit lijkt in strijd te zijn met de groei van virtuele vergaderingen en videoconferenties en toont aan dat technologie mensen niet verhindert om bedrijfskritische face-to-facebijeenkomsten bij te wonen.

De respondenten erkennen wel dat de behoefte om te begrijpen hoe virtuele met face-to-facemeetings te combineren een groeiende prioriteit is.

Rendement
Een kwart van de respondenten verwacht verder dat het gedetailleerd aantonen van het rendement op de investering van bijeenkomsten, evenementen en incentives (zodanig dat het management dit volledig begrijpt) de eerste of tweede prioriteit is.

Mvo
De angst dat financiële motieven de aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) naar de achtergrond zouden drukken, wordt enigszins weggenomen. Het belang van duurzame en milieuvriendelijke aspecten blijft hoog gewaardeerd worden.

42 procent streeft ernaar om mvo mee te laten spelen bij alles wat ze doen, terwijl nog eens 22 procent op dit moment beleid op dit gebied ontwikkelt.

Overigens antwoordde ook een kwart van de respondenten wel het belang in te zien, maar nog geen enkel beleid te hebben om bijvoorbeeld lokale communities en goede doelen te ondersteunen.

Uitdagingen
Op een open vraag wat de deelnemers als de grootste uitdaging voor de meetingindustrie zien voor de komende vijf jaar, kwamen de volgende antwoorden het vaakst terug.

* De waarde en ROI van meetings aantonen.

- Meetings moeten niet gezien worden als kostenplaats, maar als katalysator ter ondersteuning van innovatie en omzetgroei.
- Activiteiten moeten aansluiten op het beoogde doel, nieuwe ideeën opleveren en ROI brengen.

* Omarm virtuele vergaderingen, maar laat ze ook face to face bestaan.

* Strategieën voor de toekomst
- Overtuig sponsors om congressen te ondersteunen en betrouwbare partners te worden.
- Bijeenkomsten moeten beter geïntegreerd worden in de totale businessstrategie, door ze te positioneren in een 'business context' en als 'onderdeel van belangrijke zakelijke dienstverlening'.

Bron: Congreswereld.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.