Marketing

Nederlandse hotels massaal aan het twitteren

Minimaal 151 Nederlandse hotels twitteren. 'Sociale media in de horeca' is dan ook een actueel onderwerp. Tien Twittertips.

Dat schrijft Becurious. Niet alleen op Horeca Entree wordt regelmatig bericht over sociale media in de horeca; ook vinden er continu bijeenkomsten over plaats of worden workshops gegeven.

Tips
Becurious heeft daarom 151 twitterende hotels op een rij gezet én geeft tips voor meer effectiviteit van de Twitter-account van een hotel. De eerste tip is dat het hotel moet zorgen voor één of meerdere medewerkers in het hotel die met de Twitter-account aan de slag gaan.

"Bedenk daarbij dat het succesvol inzetten van Twitter tijd (en dus geld) kost voordat het iets oplevert."

Achtergrond

De tweede tip: bij het opzetten van het Twitter-account is het aan te raden om een mooie achtergrond aan te (laten) maken, het logo op de juiste manier te plaatsen en de locatie en korte beschrijving (bio) van het hotel in te vullen binnen de Twitter-instellingen.

"Let erop dat deze zaken aansluiten bij het imago (of identiteit) van uw hotel."

Gevonden
Verder stelt Becurious dat het slim is om de naam van het hotel, het woord 'hotel' in combinatie met de locatie én eventueel concurrenten in te stellen als 'Saved Search'.

"Hierdoor kan heel eenvoudig gezocht worden naar relevante berichten voor uw hotel."

Volgen
Een hotel zou verder moeten starten met het volgen van interessante stakeholders zoals medewerkers, collega's, journalisten, attracties in de buurt en hotelgasten. "Probeer een dialoog aan te gaan en hiermee een groep van geïnteresseerde volgers op te bouwen."

Ook wordt hotels aangeraden te communiceren met (potentiële) hotelgasten die het hotel vermelden in hun Tweet. Zo ontstaat er een dialoog en kan er een relatie met de volgers opgebouwd worden.

Gratis drankje
Tip zes: vertel via Twitter over het hotel en wat het hotel uniek maakt. En: "Beloon gasten die over het hotel tweeten. Biedt ze bijvoorbeeld een gratis drankje aan bij een volgend bezoek."

Koppelen
Verder is het raadzaam foto's, video's en verwijzingen naar berichten over locale evenementen en activiteiten in het hotel te plaatsen. Ook het koppelen van de nieuwsmodule van de website aan de Twitter-account, is slim.

"Wanneer u een nieuw bericht plaats, verschijnt hier automatisch een aankondiging en link van op uw Twitter-account."

Boekbaar
Ten slotte tipt Becurious dat een hotel een goede website en booking-engine moet hebben. "Wanneer u speciale (Twitter-)acties aanbiedt moeten deze wel makkelijk boekbaar zijn via uw eigen website."

Bron: Becurious.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.