Nederlandse en buitenlandse toeristen leverden de populaire, Hollandse kust in 2009 2,5 miljard euro op.
Nederlanders brachten ruim drie miljoen vakanties door aan de Nederlandse kust. Daarnaast vierden ruim één miljoen Duitsers en bijna een kwart miljoen Belgen vakantie aan onze kust.
Bovendien werden er zo’n honderd miljoen dagtochtjes naar de Nederlandse kust gemaakt.
Besteding
In totaal werd er ruim 2,5 miljard euro besteed in 2009. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) presenteert deze cijfers tijdens de Landelijke Kustdag op donderdag 18 november op Vlieland.
Populairst
De Nederlandse kust is al jaren de meest populaire vakantiebestemming voor de Nederlanders. Het aantal binnenlandse kustvakanties was de afgelopen jaren redelijk stabiel. In 2009 werden er zo’n 3,3 miljoen vakanties doorgebracht.
Voor wat betreft het inkomend kustbezoek staan de Duitsers al een aantal jaar op nummer één met ruim één miljoen bezoekers.
Belgisch
Het aantal Belgische kustbezoekers is de laatste jaren flink gestegen. In 2009 bezochten bijna een kwart miljoen Belgen de Nederlandse kust, een stijging van ruim negentig procent ten opzichte van het jaar 2000.
Promotie
De Nederlandse kust is een belangrijk onderdeel van de promotie van Nederland. Het NBTC zet zich, samen met partners, in om de Nederlandse kust blijvend onder de aandacht te brengen van (potentiële) bezoekers.
Campagne
Tijdens de Landelijke Kustdag (LKD) presenteert het NBTC de meerjarige Beachlife-campagne. Deze kustcampagne richt zich op Nederland, België en Duitsland en heeft als doel de bekendheid van de Nederlandse kust te vergroten en (herhaal)bezoek te stimuleren.
De LKD is een netwerkbijeenkomst voor ondernemers, bestuurders, beleidsmedewerkers en promotieorganisaties van de Nederlandse kust. Dit jaar vindt de LKD plaats op donderdag 18 en vrijdag 19 november in Strandhotel Seeduyn op Vlieland.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

