(Horeca)ondernemers ontplooien en masse activiteiten om in te spelen op de recessie. Van crisismenu's bij restaurants tot crisisarrangementen bij hotels.
Bij Gasterij De Tijd in Hulst is het vanaf vrijdag 20 maart 'crisistijd'. Gasten mogen dan zelf hun menu en het aantal gangen samenstellen. Zo kan bijvoorbeeld worden gekozen voor een driegangenmenu voor maximaal 25 euro.
Onderhandelingsmenu
Bij restaurant Cuba Libre in het Limburgse Vijlen mogen gasten elke woensdag afdingen op de prijs van een speciaal onderhandelingsmenu. "Zelfs de aloude ruilhandel is bespreekbaar", zegt eigenaar Viktor Terpstra van het restaurant. Desgewenst kunnen gasten tegen een zacht prijsje een crisismenu bestellen of een zogenoemd Bosmenu laten financieren.
All inclusive-formule
Center Parcs introduceert een all inclusive-formule en de mogelijkheid om een geplande vakantie zonder extra kosten om te boeken. Hiermee wil het bedrijf inspelen op de laatste tendensen in de vakantiemarkt, zoals dat er minder vakanties worden geboekt uit financiële onzekerheid, terwijl de behoefte aan vakanties (vooral dichtbij huis) even groot blijft.
"Met de all inclusive-formule en de mogelijkheid kosteloos een boeking te wijzigen, spelen wij in op de behoefte aan flexibiliteit en zekerheid", zegt Paul Geraeds, marketing directeur van Center Parcs Europe. "Want als we stoppen met genieten is er pas echt sprake van een crisis."
Recessiearrangement
Het onlangs geopende Parkhotel Horst – Hampshire Classic in het Noord-Limburgse Horst introduceert het zogeheten recessiearrangement voor de zakelijke markt. Het viersterrenhotel geeft zoveel korting op de vergaderarrangementen als dat de omzet van het bedrijf is gedaald in de maand januari.
Daarnaast zijn bijbehorende zaken aangepast. Bij de lunch krijgt de gast brood met ham en kaas, fruit én melk, jus d'orange of karnemelk. Als vrijetijdsbesteding wordt een wandeling langs het meer geadviseerd. Ter afsluiting is er het diner in de vorm van de daghap met een glas wijn naar keuze.
Vip-arrangement
Bovendien kwam de hotelgroep Hampshire Hospitality & Leisure met de actie: win een vip-weekend in één van de aangesloten hotels. Om dit te winnen, hoeft een toekomstige gast slechts wat gegevens in te vullen. Vervolgens krijgt hij een ludiek filmpje te zien waarin zijn persoon en naam als vip worden getoond. Het doel van de actie is een goed gevoel opwekken bij bestaande en nieuwe gasten én het opbouwen van een gedegen database.
Prijsdumping
Sommige hotels gooien hun prijzen naar beneden, maar dat wordt niet door iedereen gewaardeerd. Dit gebeurt namelijk ten nadele van andere hotels die dat niet kunnen én maakt geen goede indruk op de gasten. 'Als de prijzen nu naar beneden kunnen, waarom dan niet altijd of vaker?' is bijvoorbeeld een punt van kritiek.
Frank Heemskerk
Hotelketen Amrâth Hotels kwam met het arrangement 'Vijfdaagse van Frank Heemskerk', naar aanleiding van de oproep van de staatssecretaris van Economische Zaken aan Nederlanders om vakantie in eigen land te vieren. Het arrangement bestaat uit onder meer een welkomstdrankje, vier overnachtingen met ontbijt, twee diners en een zogeheten crisisattentie. Dat alles voor de prijs van 224 euro per persoon.
Personeel uitwisselen
Hotel Golden Tulip in Epe en saunacomplex De Veluwse Bron in Emst zettenn een uitwisselingsproject voor hun personeel op. Door de recessie houden bedrijven nu minder vergaderingen en congressen buitenshuis en is er niet altijd genoeg werk voor hotelpersoneel. De Veluwse Bron staat op dit moment juist te springen om meer mensen in de keuken, bediening en schoonmaak.
Doet u ook iets speciaals vanwege de recessie? Meld het ons.

