Meetingplanners willen meer (bijzondere) teambuilding, hebben meer onderhandelingsvrijheid en boeken weer langer vooruit.
Dat schrijft Congreswereld. Bovenstaande voorspellingen komen uit de jaarlijkse top tien meetingtrends van Benchmark Hospitality International. Dat exploiteert onder andere dertig congreshotels en -oorden in de Verenigde Staten en Azië.
Opwaarts
De eerste trend voor 2011 die wordt gesignaleerd is een opwaartse beweging van zowel groeps- als individuele zakenreizen voor 2011. Het boekingspatroon laat nu al een beter beeld te zien dan in het voorgaande jaar.
"Hierbij valt wel op dat gasten erg prijsbewust blijven en gefocust zijn op toegevoegde waarde. Ze verlangen daarbij snelheid zoals met de internetverbinding."
Meer keuze
Boekers zien nog altijd de waarde van een all-inclusivepakket, ze willen het alleen afgestemd zien op de behoeften en het budget van hun specifieke meeting. De manier waarop hotels en congrescentra hun arrangementen opbouwen en vormgeven in de toekomst zal dan ook sterk beïnvloed worden door deze trend.
Onderhandelen
Verder willen hotels in 2011 groeiende bezettingen realiseren met behoud van kamerprijsniveaus, die over het algemeen vergelijkbaar zullen zijn met vorig jaar. Om business binnen te halen valt er in accommodaties beter te onderhandelen over extra opties zoals een gratis internetverbinding, flexibelere annuleringsvoorwaarden en afzien van extra vergoedingen (in de Verenigde Staten wordt bijvoorbeeld vaak een resort fee betaald).
Vooruitkijken
Trend nummer vier volgens Benchmark Hospitality International is dat het boekingspatroon voor meetings eindelijk begint om te slaan. Hoewel het nog altijd korte termijn is, reageren bedrijven op de verbeterde economische omstandigheden door vast vooruit te kijken naar hun toekomstige meetingbehoeften.
"Met name in de tweede helft van het jaar (en soms al tot in 2012). Parallel hieraan nemen meetings toe in aantal, maar niet in omvang."
Sociale media
Verder begint het gebruik van sociale media vaste voet aan de grond te krijgen in de meetingindustrie, maar is dit nog niet zo dominant aanwezig in de communicatie als het bij het algemene publiek in gebruik is.
Uitzonderingen hierop zijn LinkedIn en YouTube, waar mensen video-opnamen maken van sessies en deze online zetten voor hun collega's op kantoor. Dit om de voortgang van belangrijkste punten te kunnen beoordelen en om zakelijke ontwikkelingen die in de meeting besproken zijn te kunnen inbedden in de organisatie.
Duurzaamheid
Trend nummer zes is dat duurzaamheid belangrijk blijft. "Overheidsmeetings verlangen het en in toenemende mate is dit ook het geval bij de farmaceutische industrie. Maar wanneer planners specifiek gevraagd wordt om te kiezen tussen duurzaamheid of maximale besparing realiseren, komt het budget nog altijd op de eerste plaats in in 2011."
Teambuilding
Ook is de vraag naar teambuilding terug, alhoewel dit nog niet overal in even sterke mate het geval is. Als er vraag is willen organisatoren unieke programma's die binnen strakke budgetten gerealiseerd worden.
De teambuildingactiviteiten kunnen culinaire events zijn, gebaseerd op bekende tv-programmas, of andere slimme concepten. "De klassieke stormbaan of touwklim-onderdelen zijn niet zo voor de hand liggend meer."
Entertainment
Verder zien accommodaties eindelijk weer een terugkeer van ontspanning en entertainment als onderdeel van de totale meetingervaring. "Het gaat nog te ver om van een comeback te spreken, maar de aanvragen voor entertainmentmogelijkheden zoals themafeesten, cabaretiers en denktanken komen van groepen die - voor het eerst in lange tijd - op zoek zijn naar meer dan een puur zakelijke vergaderervaring."
Sectoren
Trend nummer negen is dat de traditionele sectoren als verzekeringen, financiele sector, consultancy, hightech, gezondheidszorg en onderwijs terug zijn in de meetingwereld. Deze sectoren vormen al decennia lang een belangrijke basis voor congrescentra en hotels.
Doordat bedrijven in deze sectoren weer bezig zijn met werving en selectie, stijgt ook de behoefte aan trainingsgerelateerde meetings. "Hoewel er nog regionale verschillen zijn, zien we deze sectoren weer terug na een korte, sterke terugval in 2009 en 2010."
Communicatie
Ten slotte halen organisatoren en deelnemers hun informatie over accommodaties en bestemmingen al surfend op het internet. Of ze nu zoeken op websites, in online magazines, bestemmingsinformatie bestuderen of nieuwsbrieven ontvangen.
"Door iPads, smartphones en app's wordt online communicatie met gasten steeds makkelijker, complexer en belangrijker."
Bron: CongresWereld.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

