Marketing

Uitgebreide voorspelling wellnesstrends 2011

Het online platform WellnessTotaal.nl heeft de wellnesstrends voor 2011 uitgebreid op een rij gezet.

Heel kort samengevat: veel trends die in 2010 zijn ingezet hebben zich verder ontwikkeld waardoor zij ook in 2011 vol in de belangstelling zullen blijven staan. Sommigen in ongewijzigde vorm, andere in (deels) aangepaste vorm.

Kanttekening WellnessTotaal: in sommige gevallen worden bedrijfsnamen genoemd ter illustratie. Deze bedrijven worden niet tegen betaling genoemd, zijn zowel klanten als bedrijven welke geen klant zijn en daarmee is dit trendrapport vrij van commerciële verbintenissen/verplichtingen.

Trends | Algemeen
* Uitbreiding bestaande faciliteiten/producten. Veel bedrijven hebben in 2010 al de eerste (voorzichtige) stappen gezet zoals Thermen Goirle, Sauna Friese Woud en Natural Health.

* Toename investering onderhoud en verbetering bestaande faciliteiten. Bedenk bijvoorbeeld hoe het plafond eruit ziet voor je liggende saunagast, Thermen Tilburg heeft dit uitstekend opgepakt en biedt de 'drijvers en liggers' een nieuw uitzicht.

*Toename zelfstandig gevestigde schoonheidsspecialisten, pedicures en specialistes op het gebied van PMU, IPL/ELOS. Ook specifiek op 'visjes' (zoals Garra Rufa FootSpa) gerichte activiteiten nemen toe en relatief kleine 'verjongings'-behandelingen en behandelingen om bijvoorbeeld tatoeages te verwijderen worden toegevoegd aan bestaande bedrijven.

* De roep om meer structuur in opleidingen en cursussen waarbij niet alleen nieuwe instroom gegarandeerde kwaliteit mag en kan verwachten maar ook voor de gevestigde specialisten verdieping en verbreding relatief eenvoudig kunnen realiseren, zet door.

* De toename van combinatiebedrijven zoals sauna’s in combinatie met yoga, meditatie en andere op spirituele wellness gerichte concepten zoals het Vitaliteitprogramma van de Veluwse Bron en Spirtueelcentrum & Sauna Cleopatra in Sneek, blijft.

* Er zal een verdere afname van 2=1-acties op grote schaal te zien zijn net als in 2010. Veel bedrijven richten zich meer op de eigen gastendatabase en ontwikkelen meer passende maatwerkarrangementen uitgaande van de wensen van bestaande gasten. Daarnaast kent Nederland zeer veel singles en alleengaanden welke per definitie niet profiteren van 2=1-aanbiedingen maar net zo goed gast zijn als mensen die niet alleen komen.

* De sterke toename in interesse voor en kennis van menukaarten en drankenopties waarbij passend inkoopbeleid meer en meer wordt afgestemd op de wensen van de gast is een grote trend voor 2011. Gezondere snacks, biologische voeding, meer vegetarische keuze en uitgesproken smaak spelen zich in het vizier van de wellnessondernemer.

* Wellness is een hip woord. Zo heeft C1000 zelfs wellness-dierenvoeding maar is er ook al langer wellnessthee van PickWick. Wellness betekent ontspanning van lichaam en geest en is een beschrijvend woord waaraan geen merkrechten ontleend kunnen worden. Let wel op, niet alles wat wellness heet is ook wellness.

* De toename van sport- en fitnessbedrijven welke zich meer in de breedte ontwikkelen door het toevoegen van nieuwe (bijzondere) sportmethoden maar ook saunafaciliteiten en/of in het bedrijf gevestigde, al dan niet zelfstandig en daarmee in onderhuur, kappers, schoonheidsspecialisten, massagesalons en/of pedicures, zet sterk door.

Valkuilen (algemeen)

* Wachten met investeren 'omdat je niet weet wat het gaat brengen'. Investeren is zorgen voor een toekomst voor je bedrijf. Investeren is gecalculeerde risico’s nemen. Wacht niet te lang, voor je het weet word je links en rechts ingehaald.

* Groot is niet gelijk aan goed. Een kleine salon, een kleine sauna kan juist door persoonlijke benadering, specialistische behandelingen, flexibiliteit in agendabeheer (annuleringen, verplaatsen, et cetera) met kop en schouders boven grotere bedrijven uitsteken.

* Jouw gast is jouw bedrijf. Natuurlijk is jouw bedrijf zonder jou, jouw kennis en/of jouw personeel ook beperkt in de mogelijkheden, maar kennis en kunde zijn aan te leren en over te nemen. Gasten moet je binden, de weg naar jouw bedrijf laten vinden. Vraag aan bestaande gasten daarom wat zij vinden, wat kan er beter, anders of wat is juist fantastisch en moet je meer benadrukken. Wat missen jouw gasten en wat vinden ze van de prijs-kwaliteitverhouding. Denk aan informele gesprekken of vragenlijsten/enquêtes om deze informatie te verkrijgen. Denk niet dat jij wel weet wat jouw gast wil, denk niet voor jouw gast, vermijd die valkuil.

* Vergeet niet te kiezen. Wat ben je, wie ben je, wat wil je uitstralen? Actiesauna of exclusief resort? Korte bezoeken of hele verwendagen? Onbeperkt sporten voor weinig of onbeperkt sporten voor meer met aanvullende mogelijkheden, diensten en groepslessen? Kies je voor specialistische behandelingen of voor meer algemeen in de breedte? Kies je steeds nieuwe producten of houd je vast aan 1 of 2 vaste merken? Kies! Dat bepaalt je uitstraling en uitstraling is essentieel wanneer consumenten kiezen.

* Kadobonnen en cheques te over maar informeer goed, ga zelf op onderzoek uit. Veel kadobonnen kennen geen vrij besteedbare waarde maar een verplicht arrangement en vaak zelfs reserveringverplichting. Wil jij reserveren als je zelf een dagje weg wilt? Wil jij dat er voor jou gekozen wordt? Nee? Jouw gast ook niet. Sta ook stil bij de 'gratis' behandelingen in ruil voor een cadeaucheque. Levert het je nieuwe klanten op dan is het een goede keus. Levert het te weinig op, overdenk of je ermee door wilt gaan. Veel kadobonnen vragen ook instapkosten, administratiekosten en administratietijd.

* Besteed voldoende tijd aan comfort in je wachtruimten en/of lounge-/restaurantgedeelten. Denk aan goede stoelen en banken, een aangename temperatuur, recent (!) leesmateriaal (ofwel, geen leesmappen van meer dan een week of zes oud), fleecedekens, prettige verlichting waarbij je kunt lezen maar die niet te fel is, et cetera. Kijk voor verlichting eens bij Beautyresort Devarana en voor comfort bij Sauna & Beauty Easyfeeling.

* Comfort is ook duidelijkheid in communicatie; wachten of vertraging hoeft geen probleem te zijn maar kies voor duidelijkheid en eerlijkheid. Laat je gast niet onnodig in het ongewisse. Dit geldt ook voor vertragingen vanuit bijvoorbeeld de keuken. Communiceer en bied indien nodig of verstandig een compensatie aan in de vorm van een bijvoorbeeld een drankje of korting. Wanneer gasten in jouw thermen een behandeling hebben gereserveerd zorg er dan voor dat niet alleen de gast maar ook de behandelaar op het afgesproken tijdstip op de afgesproken plaats is.

* Denken dat 'je het allemaal wel weet' omdat je of net je opleiding hebt afgerond of 'al jaren in het vak zit' is en blijft een valkuil. Kennis is noodzakelijk voor je bedrijf, de profilering van je bedrijf en het verankeren van je positie in de markt op plaatselijk, regionaal of landelijk niveau. Daarnaast is leren goed voor je, is 'kennis macht' en kun je daardoor eenvoudiger beantwoorden aan de informatiezucht van je gast. En, vergeet niet, opleidingen zijn voor het grootste deel voor ondernemers financieel aantrekkelijk in verband met de teruggave van (een deel) van je opleidingskosten. Informeer bij je accountant.

Sauna’s & Thermen

* Onverminderd populair blijven de opgietingen (Löyly/Aufguss). Bedrijven die de opgieting niet aanboden maar in het afgelopen jaar hiermee gestart zijn, zijn overwegend positief en breiden het aanbod verder uit. Belangrijk hierbij is het niveau van de saunameester en hoe hij/zij de gasten voldoende informeert en de veiligheid in acht neemt naast, vanzelfsprekend, de beheersing van de daadwerkelijke opgieting. Bedrijven welke opgietingen reeds (jarenlang) aanboden experimenteren met thema-opgietingen door kleur, muziek en geur toe te voegen en te veranderen. Daarnaast nam de frequentie van het aantal opgietingen toe. Steeds vaker zagen we afgelopen jaar 'de week' of 'de dag' van de opgieting, deze trend zal in 2011 enorm toenemen. Informeer altijd bij een goede praktijkopleider (zoals Saunameester.nl) met veel ervaring, oefenruimten, theorie en productkennis als je het niveau wilt verbeteren of wilt starten met opgietingen.

* Naast de eerder genoemde combinatie met spirituele wellness zoals yoga en meditatie is het een reeds ingezette trend dat de hamam aan het totaalprogramma wordt toegevoegd. In mindere mate populair maar zeker in populariteit toenemend is de rasul.

* De 'deeltoegang' maakt zijn opmars. Was er voorheen een enkel bedrijf dat een gereduceerde prijs voor bijvoorbeeld avondtoegang aanbood, in 2010 werden dit er meer naar aanleiding van de vraag hiernaar vanuit de gast. Avondtoegang, 3-uurs toegang, toegang tot 17:00 uur en zelfs toegang per uur (registratie via bijvoorbeeld het polsbandje) maken de weg vrij voor die gast die geen hele dagen in je bedrijf wil vertoeven. Essentieel is de doorberekening naar de badenkaarten en abonnementen niet te vergeten.

* Bedrijven welke nieuw gebouwd werden of investeerden in vernieuwing/aanvulling kwamen afgelopen jaar met nieuwe soorten cabines en baden. Zo biedt het recent geopende Fonteyn Thermen een 'hooibaalsauna' en minder recent maar nog niet veelvuldig toegepast is 'aquasound', muziek die je alleen onder water hoort. Omdat de aanwas van nieuwe bedrijven in 2011 blijft is de trend vernieuwende en eigenzinnige faciliteiten aan te bieden een feit. Ook bestaande bedrijven die vernieuwen of uitbreiden kiezen voor een element waarmee zij zich ten opzichte van anderen kunnen profileren.

* Wat in België al jaar en dag normaal is op het gebied van sauna wordt ook steeds vaker in Nederland gezien: de privé af te huren sauna’s. Wij bedoelen hiermee nadrukkelijk niet reguliere bedrijven waar een deel af te huren is of er enkel privéhuur mogelijk is op bepaalde dagen maar bedrijven die alleen privé af te huren zijn. Daarnaast is dit type bedrijf luxueus en exclusief in uitstraling, biedt het aanvullende behandelingen, diverse lunch- en dinermogelijkheden en een concurrerende prijs-kwaliteitverhouding ten opzichte van reguliere sauna’s. Een goed voorbeeld is Mist City Spa in Tilburg. Dit type bedrijf zal in 2011 veelvuldig verrijzen en zich nadrukkelijk distantiëren van seksuele activiteiten en/of doelgroepen zoals gay.

* Veel consumenten vergeten zonnebrand mee te nemen op zonnige dagen en/of hebben geen zonnebrand bij zich op onverwacht zonnige dagen. Ongeveer tien bedrijven introduceerden in 2010 de mogelijkheid een klein bakje met zonnebrand te gebruiken wanneer men buiten veilig wilde zonnen; een trend die wat ons betreft zeer welkom is.

Sport & fit

* De nieuwe sporten nemen toe maar wel naast het bestaande aanbod. Veel programma’s hebben een merknaam of een daarvan afgeleidde naam, maar programma’s om in de gaten te houden in 2011 zijn de 'trampoline'-programma’s en de 'fly'-programma’s. Het laatste is meer acrobatiek en de eerste is een nieuwe vorm van steps.

* Beeldschermen die aangeraakt kunnen worden vonden we eerst voornamelijk in revalidatiecentra. Steeds meer reguliere centra kiezen voor opname in het aanbod om reactiesnelheid en balans te trainen. Daarnaast worden soortgelijke vloerprogramma’s aangeboden om te 'dansen' (nummers of kleuren volgen door stappen/springen) en daarmee reactiesnelheid, balans en conditie te vergroten.

* Het competitie-element waarbij je met een sportmaatje of willekeurige andere sporter tegen elkaar fietst, roeit, et cetera is enorm populair en zal aan populariteit blijven winnen. De competitie bevordert de prestaties en zorgt voor een hoger terugkeerratio omdat mensen zichzelf willen blijven verbeteren en nieuwe 'high scores' willen neerzetten.

* Veel sportbedrijven integreren zoals je elders in dit rapport kunt lezen wellnessactiviteiten zoals sauna, beauty en massage in hun bedrijf. Dit zal onverminderd blijven toenemen want hoe breder te bedienen doelgroep, hoe groter de overlevingskansen in een evenzo competitieve markt.

Beauty & verzorging
* De trend in verzorgingsproducten voor zowel gelaat als lichaam: producten met een 'glansje' voor een meer zomerse en minder winterse, vermoeide uitstraling.

* Het gebit krijgt steeds meer aandacht, betere poetsmiddelen en bleken zijn meer en meer geaccepteerd. Gespecialiseerde klinieken zullen in 2011 ook veelvuldig hun deuren openen en bestaande klinieken zullen het toevoegen aan het behandelprogramma.

* Kruidstempelmassages en hotstone-massages blijven een trend. Daarnaast zijn de afgelopen jaren diverse massagevormen geïntroduceerd waarvan enkele door ons aangemerkt worden als groeimarkt en dus als trend voor 2011: bamboemassage, klankschaalmassage, het watermassagebed en, terug van weggeweest in zowel algemene vorm als meer op de voeten gericht de shiatsumassage ofwel, drukpuntmassage.

* Producten zijn nog steeds duurzaam, maar het volledige natuurlijke product wat daarnaast niet getest is op dieren is enorm in opmars. Daarnaast is een duidelijke keuze voor één of twee producten in een salon de trend voor 2011.

* De voeten zijn (eindelijk!) terug van weggeweest in het aandachtsveld van de consument. De voeten dragen tenslotte dag in dag uit en jaar in jaar uit ons gehele lichaamsgewicht en moeten daarom eigenlijk regelmatig goede aandacht krijgen. De consument lijkt zich hier steeds meer van doordrongen en dus voorspellen wij als trend van 2011: voeten! Pedicures, kunstnagels in open schoenen, massages, lushly behandelingen, et cetera zijn terug van weggeweest en zowel de markt als consument zoekt naar voetenverwennerij.

Spirituele wellness
* Yoga en meditatie blijven winnen aan populariteit. In veel gevallen wordt regulier veronderstelde wellness (sport, sauna, beauty) gecombineerd met spirituele wellness.

* De '5 minuten voor jezelf per dag'-tip wordt door diverse media volop onder de aandacht gebracht. Was het eerst een soort 'prediken', tegenwoordig speelt men in op de vraag van lezers. Want die willen iedere dag even tijd voor zichzelf, de moestuin in om het hoofd leeg te maken en samen met hun partners een half uurtje per dag echt praten.

* Spirituele wellness vertaalt zich steeds vaker in meditatie- en yogareizen maar ook in bewust kiezen voor bepaalde producten, merken of andere bewuste keuzes. Stilstaan bij wat je doet en waarom je het doet maakt steeds vaker deel uit van ons 'mindfullness' bestaan. In combinatie met de opkomst van mindfullness cd’s en activiteiten zoals yoga via spelcomputers maken kennis maken met de mogelijkheden eenvoudiger.

Medisch & gezondheid
Medische aspecten verweven zich steeds verder in wellness. Naast yoga, mindfullness en meditatie welke formeel niet medisch zijn, zijn er diverse andere trends die in wellnesscentra en schoonheidssalons worden aangeboden die eveneens formeel niet medisch zijn maar wel in 'die hoek' te plaatsen zijn. Denk hierbij aan ontspannende en/of reinigende oorkaarsen, behandelingen met visjes voor psoriasis en eczeem, kortegolf-infraroodsauna’s als ondersteuning tijdens revalidatie, (reguliere) massages en algemeen nuttige werking voor de spieren en het afvoeren van afvalstoffen.

Ook de Indiase geneeswijze ayurveda vindt haar weg steeds vaker in de wellness aangezien deze zich onder andere bedient van voedingssupplementen en massages. 

Bron: WellnessTotaal.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.