Marketing

Vijf ontluikende trends in het toerisme

Multigeneratie-groepen, singlevakanties en à-la-carteverwennerij. Dat lijken drie van de vijf toerismetrends te zijn.

Dat schrijft Travolon. Volgens deze website zijn er vijf ontluikende trends die de toekomst hebben. Deze zijn ontstaan door het ontstaan van kleinere groepen van vakantiegangers, die net iets andere wensen hebben dan andere vakantiegangers.

Weg-evolueren

"De reisindustrie is gelukkig snel aan het weg-evolueren van de 'one product fits all'-mentaliteit", aldus Travolon. "We zijn bezig de bocht te maken naar diversiteit, een moduleerbaar aanbod en een erkenning van de noden van de diverse doelgroepen."

"Dat is goed nieuws, de grote uitdaging blijft: minstens even snel evolueren als de markt."

Multigeneratie

De eerste trend gaat over multigeneratie-vakantiegroepen. Mensen leven langer, grootouders zijn fitter dan pakweg twintig jaar geleden en familiebanden worden opnieuw belangrijker dan vroeger. Dit vertaalt zich ook in reisplanning.

"Grootouders, hun kinderen en hun kleinkinderen willen in mini-groepen reizen en hebben een hele set speciale wensen: kamers vlakbij elkaar, vooraf geplande excursies specifiek voor hun groep(je), minstens één speciaal verzorgd diner, et cetera."

"Maatwerk voor deze nieuwe multigeneratie-vakantiegroepen heeft toekomst. Vandaag zijn er weinig progamma’s op de markt gericht op deze doelgroep."

Singles
Volgens Travolon is de hele reisindustrie, op een aantal uitzonderingen na, nog steeds gericht op minstens twee personen die samen reizen. "Alleen reizen betekent nog te vaak: meer betalen, slechte plaatsen in restaurants, de keuze tussen middelmatige karafjes wijn of een fles in je eentje én obers die verbaasd elke keer opnieuw de vraag stellen 'Oh, bent u alleen?'."

Dit terwijl er sinds drie jaar een significante toename is in 'single travels', met als topsegment vrouwelijke reizigers boven de vijftig die (vaak vrij dikwijls) op reis gaan.

"We spreken over groeicijfers van méér dan dertig procent. De reisagent of touroperator die aan soloreizigers kan garanderen dat zij dezelfde kwaliteit vakantie kunnen krijgen voor dezelfde prijs als de klassieke 'twee personen of meer'-vakanties, boort een mooie en groeiende markt aan."

Verwennerij
Verder houdt de hedendaagse gast van persoonlijke verwennerij en wil hij maar al te graag kiezen uit verschillende mogelijkheden om zijn vakantie een unieke touch te geven.

Bij tophotels kunnen gasten bijvoorbeeld butlerservice krijgen. Waarom dit niet ook aanbieden in drie- en viersterrenhotels, vraagt Travolon zich af. "Een service voor één dag aanbieden tegen een redelijke prijs? Voor heel wat mensen zou dit een leuke ervaring kunnen betekenen."

"Ontbijtbuffetten zijn meestal elke ochtend hetzelfde. Waarom niet elke dag een vijftal tafels heel duidelijk als vip-ontbijttafels ter beschikking stellen met bediening aan tafel? Uiteraard tegen een – redelijke - meerprijs."

Jonge gezinnen
Gezinnen met jonge kinderen willen dat hun kinderen tijdens de vakantie veel indrukken opdoen: geschiedenis, cultuur en gastronomie. "Er is echter nog een belangrijk punt op het verlanglijstje van deze jonge ouders: hun kinderen moeten zoveel mogelijk contact hebben met andere kinderen."

"Vandaar het groeiend succes van rondreizen, specifiek voor gezinnen met kinderen tussen de vijf en de tien jaar oud. Een goede mix van ontdekken, ontspanning en mogelijkheden voor de kinderen om samen te spelen zijn de basisingrediënten voor een succesvol programma voor deze doelgroep."

Cruisepubliek
Ten slotte wordt het cruisepubliek steeds breder: het imago van 'upmarket and old people' is aan het wegebben en geleidelijk winnen de cruisemaatschappijen volgens Tavolon zieltjes uit alle segmenten, doelgroepen en lagen van de bevolking.

"Eén van de sterkst groeiende markten is de familiecruise. Helaas blijft het aanbod aan familiekajuiten, familiegerichte activiteitenprogramma’s en kindgerichte faciliteiten aan boord vaak nog beperkt."

Bron: Travolon.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.