Het aantal binnenlandse vakanties daalde in 2010. Het aantal toeristische vakanties nam wel toe, vooral hotelvakanties.
Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research. Na de plus van vorig jaar daalde het aantal binnenlandse vakanties (alle soorten vakanties, inclusief eigen standplaatsen) van Nederlanders in 2010 met zo’n tweehonderdvijftigduizend vakanties (-1 procent).
Deze daling kan verklaard worden uit een lager aantal vakanties (-8 procent) op zogenaamde vaste standplaatsen (verblijven in tweede woningen, stacaravans en dergelijke).
Hotelvakanties
Het aantal toeristische vakanties (vakanties waarbij gebruik wordt gemaakt van niet-eigen accomodaties) in eigen land steeg wel licht (+1 procent). Met name het aantal hotelvakanties ontwikkelde zich positief (+6 procent), wat mede verklaard kan worden uit de vele consumentengerichte aanbiedingen.
De Noordzeebadplaatsen en de Veluwe waren evenals voorgaande jaren de populairste vakantieregio’s in eigen land.
Bestedingen
De totale bestedingen aan vakanties daalden met een 0,5 procent. In totaal gaven Nederlanders in 2010 zo’n vijftien miljard euro uit aan vakanties, waarvan zo’n 12,2 miljard in het buitenland en 2,8 miljard in eigen land.
Ten opzichte van 2009 zijn de totale vakantiebestedingen licht gedaald (-0,5 procent). Deze daling komt met name doordat de gemiddelde besteding tijdens een buitenlandse vakantie licht is gedaald.
De binnenlandse vakantiebestedingen stabiliseerden doordat de daling in het aantal vakanties werd gecompenseerd door een iets hogere besteding per vakantie.
Stabilisatie
NBTC-NIPO Research verwacht dat de vakantiemarkt de komende jaren (tot en met 2015) door de matige economische omstandigheden slechts zeer beperkt zal kunnen groeien. In de 'Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2020' wordt uitgegaan van een groei van 0,5 procent per jaar.
Voor de periode na 2015, als de economie naar verwachting weer zal aantrekken, ontstaat meer perspectief voor groei. Vakantietypes die de komende jaren het meest zullen groeien zijn stedenreizen en korte hotelvakanties. Voor kampeer- en wintersportvakanties wordt een verdere daling verwacht.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

