Marketing

Werkwijze innovatieve horecaondernemers

Vernieuwende horecaondernemers hechten relatief het meeste belang aan medewerkers en collega-ondernemers als bronnen.

Dat (en veel meer) blijkt uit het EIM-rapport 'Ondernemen in sectoren 2010'. Het blijkt dat de vernieuwende horecaondernemers duidelijk over betere marktkennis beschikken dan hun niet-vernieuwende collega’s.

Zij maken veel meer gebruik van hun eigen ondernemersnetwerk, internet, hun brancheorganisaties en andere kennisbronnen om de nodige marktkennis te verwerven.

Bereidheid
Naarmate men meer en betere marktkennis heeft, is de ondernemer ook veel meer bereid te veranderen. Ondernemers die niet vernieuwen, blijken ook veel meer vast te willen houden aan bestaande zekerheden, terwijl vernieuwende ondernemers juist op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden.

Gedrag
Hoe meer de ondernemer bereid is te vernieuwen, des te meer hij ook daadwerkelijk vernieuwt. Daarmee leidt meer kennis niet alleen tot een positievere houding ten aanzien van vernieuwen, maar feitelijk ook tot meer vernieuwend gedrag.

Processen
Verder blijkt uit het onderzoek dat de horecabranche hoog scoort op het gebied van verbeteren van bedrijfsprocessen. Deze worden ook wel backofficeveranderingen genoemd. Gedacht moet worden aan zaken als personeelsbeleid.

In het bijzonder dragen vernieuwingen in de serviceverlening of gastvriendelijkheid en in het assortiment bij aan een verbetering van de bedrijfsresultaten.

Menukaart
Ter illustratie: er zijn een aantal restaurants die het assortiment hebben teruggebracht, maar die wel de kwaliteit van het assortiment (de kaart) hebben verhoogd. Hierdoor is de beheersing van het assortiment verhoogd.

Daarnaast wordt in de backoffice meer gebruikgemaakt van internet voor bijvoorbeeld online boekingen of voor het plaatsen van reviews door gasten die als input kunnen dienen voor verdere verbeteringen.

Horecaondernemers kunnen ook vernieuwend zijn op het gebied van nieuwe concepten en specialisaties waarbij de gezondheid- en wellnesstrend sterker benut wordt en/of waarbij senioren als doelgroep worden aangesproken.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.