Marketing

Wisselende ervaringen afgelopen zomer

Het grootste gedeelte van de verblijfs- en dagrecreatieve ondernemers is tevreden over de zomer van 2008.

De verblijfsrecreatieve ondernemers zijn echter opvallend weinig eensgezind over het hoogseizoen. Drie van de tien campings realiseerde in juli en augustus een hogere omzet dan in dezelfde periode in 2007, maar een even groot deel behaalde juist een slechter resultaat. Hetzelfde geldt voor de hotels en bungalowbedrijven. Dit blijkt uit de Monitor Toeristische Bedrijven van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT).


Redenen
Belangrijke reden voor een hogere of lagere omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is uiteraard een toename of afname van het aantal gasten. Daarnaast wijten de bedrijven die deze zomer een lagere omzet hadden dit vaak aan het weer.


De verblijfsaccommodaties met een hogere omzet noemen geregeld hun extra promotie-inspanningen, de gestegen tarieven en de toegenomen bestedingen van gasten als verklaring van de omzetstijging. Dagrecreatieve bedrijven met een beter resultaat genereerden vaak meer publiciteit of trokken extra bezoekers met een nieuwe attractie, tentoonstelling of activiteit.


Verwachtingen najaar
Zowel de verblijfsrecreatieve als de dagrecreatie bedrijven zijn positief over het komende najaar. Bijna 80 procent van de accommodatieverschaffers en 86 procent van alle ondervraagde dagrecreatieve ondernemers verwachten komend najaar minstens zoveel gasten of bezoekers als vorig jaar. Deze voorspellingen baseren zij meestal op het aantal reserveringen op het moment van enqu?ren.


Andere verklaringen zijn: een toename van het aantal zakelijke gasten en toegenomen promotie-inspanningen. Redenen die dagrecreatieve bedrijven noemen als verklaring van hun positieve verwachtingen zijn: de aanwezigheid van een nieuwe attractie of tentoonstelling, extra publiciteit en het aantal reserveringen voor groepsbezoek.