Marketing

Zeven overlevingstips voor restaurants

Het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) publiceert een zevental tips voor restaurants in tijden van crisis. Dit omdat veel restaurants in 2009 en 2010 flinke klappen zullen krijgen.

Het FSIN heeft de tips van het Amerikaanse zakenmagazine Forbes, die advies vroeg aan toprestaurants. De eerste tip slaat op het prijswapen: "Gebruik een groter prijsspectrum op de kaart en heb lage instapmenu's". Tip twee gaat over promoties. "Probeer gasten vaker te laten komen en nieuwe klanten te trekken door acties en bonuskaarten".

Marketing
Ten derde is daar de marketing. Met e-mailcampagnes en online-activiteiten zouden vooral kleine ketens of individuele ondernemers bekendheid creëren voor leuke aanbiedingen. Een vierde advies is om de porties kleiner te maken. Restaurateurs moeten daarnaast wel de kwaliteit blijven hanhaven, maar goedkoper leren werken en daarmee goedkopere combinatiemenu's kunnen aanbieden.

Goed humeur
Ook moet kritisch worden gekeken naar de leveranciers en hun condities. Eventueel kan de inkoop samen met (een) collega('s) gedaan worden. Ten slotte is een goed humeur belangrijk. "Klanten proeven als het ware hoe u zelf in uw vel zit. Opgewektheid, hartelijkheid en service worden dan extra belangrijke overlevingsstrategieën."

Voorspelling
Het FSIN voorziet dat de komende twee jaar een daling plaatsvind voor de markt van buitenshuis-consumptie. Binnen de branche foodservice zullen de verschillen groot zijn. "Sommige segmenten blijven groeien, bijvoorbeeld value concepten, maar andere segmenten krijgen flinke klappen, bijvoorbeeld restaurants.