Personeel

De Gulle Gast: voor actieve verkoop

WPG Research start met een nieuwe verkoopstimuleringsmethode genaamd De Gulle Gast, een combinatie van een mystery guest en motivatietraining.

De Gulle Gast is een anoniem persoon, stel of groep dat een horecagelegenheid bezoekt en deze beoordeelt op een aantal vooraf opgestelde criteria. Bij een bezoek, laat hij zich door het horecapersoneel uitgebreid voorlichten voordat hij een beslissing neemt over het soort verblijf of de soort bestelling.

Veel geld
Wanneer De Gulle Gast (met veel geld op zak) goed wordt geadviseerd, stopt hij pas met bestellen als de medewerker stopt met de voorlichting oftewel de verkoop. Het personeel bepaalt dus in zekere zin de omzetverhoging, zonder dat het weet dat het om De Gulle Gast of een gewone gast gaat.

Het inzetten van De Gulle Gast kan zodoende motiverend werken voor het actief stimuleren van de verkoop door personeel.

Aandachtspunten
De Gulle Gast let met name op gastheerschap (krijgt de gast alle aandacht en toewijding van de medewerkers?), service (staat de gast centraal en wordt er goed onderzocht wat de gast wenst?), actieve verkoop (hoe wordt de omzet binnen de horecagelegenheid gestimuleerd?) en de sfeer (creëert de medewerker de juiste de sfeer en past deze bij de horecagelegenheid?).

Competitie

Ook kan De Gulle Gast als competitiespel worden ingezet waarbij verschillende horecagelegenheden tegen elkaar strijden, aldus WPG Research. Het concept zal in de loop van het jaar verder worden uitgerold.

Bij interesse: 06 - 348 45 830 of harm@wpgresearch.nl.