Horecabezoekers hebben behoefte aan meer advies; vooral suggesties over de kaart en specials zijn in trek.
Dit blijkt uit de Bierblad Horeca Enquete 2009 waaraan zowel gasten als horecaondernemers hun mening hebben gegeven.
Omzet
Horecapersoneel en gasten erkennen dat advisering over de kaart veel invloed kan hebben op het bestelgedrag. Ook vinden horecabezoekers desgevraagd dat ze dit advies weinig krijgen. Volgens horecadeskundigen mist een bedrijf daardoor zeker een paar procent omzet.
De grootste mogelijkheid voor verbetering is meer aandacht door het personeel (61 procent). Te veel advies willen de gasten echter ook weer niet. Daarna worden de aanwezigheid van tafelkaarten en een geschreven bord genoemd als effect hebbende op het bestelgedrag.
Ergernissen
Ongeïnteresseerd personeel blijft de grootste ergernis en dit wordt genoemd door zowel bezoekers als horecapersoneel. Door de werknemers worden vervolgens chagrijnige en onoplettende collega's genoemd alsmede het niet verlenen van service.
Het minst storen ze zich aan onverzorgde en arrogante mensen in de bediening.
Cijfers
Bezoekers van de drankverstrekkende horeca geven de prijs-kwaliteitverhouding gemiddeld een 7,2. De eethoreca geven ze een 7,7. Personeel in de drankverstrekkende horeca geven de verhouding gemiddeld een 8,2; in de eethoreca is dit een 8,4.
Klik hier voor het volledige onderzoek.

