Om uit de rode cijfers te blijven, krijgt vast hotelpersoneel allerlei extra taken. Uitzendkrachten komen niet meer aan de bak.
Dit schrijft de Leeuwarder Courant. Veel hotels zitten momenteel krap bij kas en verlagen daarom hun kamerprijzen. "Om gasten te trekken hebben ze de prijzen laten zakken met tien tot twintig procent in vergelijking met vorig jaar", aldus docent Tjeerd Zandberg van de Stenden Hotelschool in Leeuwarden.
Schuiven met personeel
Om de verliezen te compenseren, schuift hotelmanagement nu enorm met het vaste personeel. Uitzendkrachten, voorheen broodnodig om de pieken op te vangen, komen sowieso niet meer over de vloer.
De administrateur en salesmedewerker beginnen hun dag zodoende niet op kantoor, maar springen bij tijdens het ontbijt, net zoals de kamermeisjes. De eigen staf maakt kamers schoon, zodat minder beroep gedaan hoeft te worden op een gespecialiseerd housekeeping-bedrijf. De lakens worden niet opgehaald door de wasserij, maar gaan in de hotelmachines.
Managementfuncties
"Ook wordt er hard gesneden in managementfuncties", vertelt Harpert van Seggelen, docent management en operations aan de Hotelschool Maastricht. "De hoteldirecteur wordt bijvoorbeeld vervangen door een zogenoemde operations manager, dat scheelt een hoop salaris. Als er iemand weggaat, wordt die niet vervangen maar worden managersfuncties samengevoegd. Kamers doen nu zestig euro, waar dat tachtig moet zijn."
Minder voorraden
Om geld in kas te houden verminderen de hotels hun voorraden en kijken heel goed naar de inkoop. "Ze houden niet meer vijf flessen van een whisky op de plank. Dat maakt weer geld vrij", aldus financieel hoteladviseur Stefan van Heerwaarden uit Amsterdam. In opdracht van een grote hotelketen kijkt hij nu naar het ontbijtbuffet. "Wat wordt er weggegooid, dus waar kunnen ze minder inkopen."
Overleven
Overleven zal het gros van de hotels wel, denkt Van Heerwaarden, net zoals docent Zandberg. "De crisis is hier veel minder diep dan bijvoorbeeld in Azië, in Peking zijn de hotels echt leeg. Bovendien zijn de meeste hotels eigendom van vastgoedinvesteerders. Die pakken de grootste winsten en dragen nu ook het verlies."
Stagiaires
Voor de hotelscholen is er wel een uitdaging: stagiaires komen moeilijker aan de bak, want wie vast personeel moet ontslaan kan moeilijk verkopen dat hij wel stagiaires aanneemt. "Vooral in het buitenland loopt het moeilijk. Studenten van ons zijn in de Verenigde Staten al weggestuurd door hun stagehotel", aldus Van Seggelen in de Leeuwarder Courant.
Omzetten
Sinds 1993 is de hotelomzet niet zo hard gedaald als afgelopen lente, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Min 10,4 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2008 en dat is nog slechter dan de daling met 9,4 procent over het eerste kwartaal.
Meld u ook eens aan voor onze nieuwsbrief.

