Personeel

'Hotels willen meer kennis over koffie opdoen'

Vier- en vijfsterrenhotels zouden graag zien dat hun leveranciers hun werknemers trainingen geven in koffiekennis.

Dat blijkt uit afstudeeronderzoek van zes studenten van de Hoge Hotelschool Maastricht. Zij deden onderzoek naar premiumkoffie in de vier- en vijfsterrenhotelsector in vijf verschillende landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en België).

Exclusief
Zo is de meerderheid van de deelnemers het er over eens dat premiumkoffie in de toekomst een exclusief product is. Momenteel is er echter nog 'te weinig koffiekennis' in de hotelsector om die status te bereiken.

De meerderheid van de hotels vindt dan ook dat hierin trainingen zouden moeten worden aangeboden door de leveranciers. Dit zorgt voor toegevoegde waarde; bovendien kennen de leveranciers hun producten het beste, dus zouden zij het beste de trainingen kunnen geven.

Leverancier
Verder blijkt uit het onderzoek dat de hotels de kwaliteit van koffie het allerbelangrijkste vinden als het aankomt op de keuze voor een leverancier; daarna volgt klantenservice. De prijs van koffie wordt niet genoemd word als een bepalende factor.

Wat betreft koffieapparatuur noemen hotels de snelheid en het gebruikersgemak als belangrijkste aspecten. Ook zien ze een breder aanbod in koffiesoorten als pre, maar betwijfelen ze of dit realiseerbaar is zonder nieuwe machines te hoeven aanschaffen.

Hotelmerk
Ten slotte promoten de hotels het koffiemerk niet actief naar de gast - ook al vinden ze dit een belangrijk aspect van de koffie. Dit omdat ze liever het hotelmerk promoten.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.