Op de eerste dag van de Horecava in de Amsterdam RAI vond vandaag de kick-off plaats van de campagne HorecaHelden van de SVH, gericht op het vinden, boeien en binden van personeel.
Sprekers bij de lancering, waren horecakenner Hans Steenbergen, FNV-voorzitter Ben Francooy en Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De campagne wordt onder andere gelanceerd omdat veertig procent van de horecaondernemers een serieus personeelstekort verwacht, blijkt uit onderzoek van de SVH onder leden van Koninklijke Horeca Nederland.
Binden en boeien
De grootste zorgen over onvoldoende medewerkers leven bij de logiesverstrekkende bedrijven, hier verwacht zelfs tweederde een personeelstekort. Het gaat met name om verwachte personeelstekorten in keuken- en bedieningsfuncties. Het binden en boeien van medewerkers wordt gezien als één van de belangrijkste oplossingen om het dreigende personeelstekort tegen te gaan. De campagne moet horecaondernemers helpen bij het binden van werknemers aan een bedrijf.
Oorzaken en oplossingen
Als belangrijkste oorzaken waarom medewerkers de bedrijfstak verlaten, noemen zowel horecaondernemers als –medewerkers het imago van de horeca: lonen, cao en opleidingen.
Ook wordt uit het onderzoek duidelijk dat door een toename van bijbaners de kwaliteit van het werk afneemt. Oplossingen om medewerkers langer te binden, liggen in het bieden van sfeer en gezelligheid, teamgevoel, goede beloning, opleidingen, uitdagend en zelfstandig werk.
Boeien
Bij de kick-off gaven Van der Grinten en Francooy aan dat we ons in Nederland meer moeten richten op het aantrekken van oudere medewerkers. Francooy: "In landen om ons heen is het heel normaal dat mensen van vijftig of zestig jaar in de horeca werken. In België zelfs, en wij verschillen toch echt niet zoveel van België."
Er zouden dus meer oudere mensen geboeid moeten worden om in de horeca te werken, maar ook moet het imago van de branche verder opgekrikt worden zodat de horeca aantrekkelijk is voor meer jongeren. Francooy: "Het imago is een beeld van de werkelijkheid, dus we moeten zorgen dat die werkelijkheid goed is. Dan pas verbetert het imago. Dat gebeurt met passie en vakmanschap. Bovendien mag de branche ook wel wat moderner en sexier."
Binden
Ook de manier waarop met personeel wordt omgegaan, moet een speerpunt zijn, vindt Van der Grinten. "Hele goede ondernemers gaan op een bijzondere manier met hun personeel om, begrijpen dat werknemers de kern van de zaak zijn."
HorecaHelden
Hierna werden vijf, nu al gekozen horecahelden op het podium geroepen om over hún horecahelden te vertellen: Angelique Schmeink, Ton Lentink, Sjoerd Giels, Joke van de Wijngaart en Jeroen Veltkamp. Steenbergen raadde hen aan de komende maand elke dat met iemand over hun horecahelden te praten, zodat die bewondering zich als een olievlek zou gaan verspreiden.
Alle vijf de horecahelden kregen van SVH-directeur Bob Schutter een boek uitgereikt waarin ze de naam van hun horecaheld in mochten zetten en hun bewondering mochten opschrijven. Dit boek zou dan weer bestemd zijn voor die desbetreffende horecaheld.
Van der Grinten had de eer het eerste HorecaHelden-speldje opgespeld te krijgen. Meer informatie: www.horecahelden.nl.

