Het landelijke aanbod van stageplaatsen steeg met negen procent ten opzichte van een jaar geleden. In de toerismebranche daalde het aanbod juist.
Dit blijkt uit de Landelijke Stage Enquête 2010 die gehouden is door Stagemotor.nl, een vacaturebank voor stages. Opvallend zijn de grote verschillen per branche.
Branches
De grootste stijging in het aantal stageplaatsen doet zich voor in de vakgebieden personeel & organisatie (+31 procent), marketing & communicatie (+30 procent) en retail & groothandel (+30 procent).
Dit terwijl het aanbod in branches als maatschappelijke dienstverlening (-39 procent), toerisme (-8 procent) en onderwijs (-7 procent) nog altijd afneemt.
Klappen
"Het lijkt erop dat veel bedrijven in branches die tijdens de crisis als eerste de klappen kregen, nu ook als eerste weer op zoek gaan naar stagiairs", aldus Pieter van Diggele, manager communicatie bij Stagemotor.nl.
Studenten
De stijging van het aantal stages heeft voor studenten direct positieve gevolgen. Studenten vinden sneller een stageplaats dan een jaar geleden. Ruim 86 procent van de studenten vindt binnen drie maanden een geschikte stageplaats, tegenover 76 procent vorig jaar.
Mbo-studenten hebben de minste moeite om een stage te vinden. 88 procent van hen vindt binnen drie maanden een stage, terwijl dit bij hbo- en wo-studenten op respectievelijk 85 procent en 86 procent ligt.
Verder valt op dat mannelijke studenten het met 89 procent wat makkelijker lijken te hebben dan studentes met 85 procent.
Voorzichtig
Van Diggele verwacht dat de groei van het aanbod zich richting de komende stageperiode zal voortzetten. "We zien dat veel bedrijven zich in 2009 een jaartje afzijdig hebben gehouden, maar nu weer voorzichtig beginnen met het aanbieden van stageplaatsen."
Hij waarschuwt echter voor teveel optimisme. "Pas als het aanbod ook in de branches die nu achterblijven gaat groeien, kunnen we echt spreken van een herstel van de stagemarkt."
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

