Personeel

Onverschillig personeel ergert horecagast

De Nederlandse horecagast ergert zich het meest aan onverschillig personeel. Dit blijkt uit de jaarlijkse Grote Horeca-enquête van het Bierblad.

De ergernissen die naar boven kwamen drijven zijn onderverdeeld in de meningen van de mannen, vrouwen en vijftigplussers. Mannen ergeren zich het meeste aan ongeïnteresseerd personeel. Daarna volgen te harde muziek en het prijsniveau. Het minst erg, vinden de mannen, zijn vieze toiletten.

Vrouwen
Vrouwen storen zich enorm aan ongeïnteresseerd, onfatsoenlijk personeel dat geen contact maakt, daarna volgen niet schone toiletten en betalen voor toiletten. Het minst erg vinden zij slechte kwaliteit van bier.

Vijftigplussers
Bij vijftigplussers staat, na wederom het personeel, te harde muziek bovenaan de lijst. Daarna volgt een gedeelde plaats voor vies sanitair en een te hoog prijsniveau. De senioren ergeren zich het minste aan een niet schone zaak.

Aanbod horeca
Ondanks de ergernissen zijn Nederlanders wel zeer tevreden over het aanbod en de diversiteit van de horeca, zowel in hun eigen uitgaansbuurt als in het totale Nederlandse aanbod. Over de eigen uitgaansbuurt zegt 81 procent dat hij of zij genoeg keuze heeft; 70 procent vindt het totale Nederlandse horeca-aanbod zowel in diversiteit als kwaliteit "echt top" tot "goed".

Minder fooi
Uit de Grote Horeca-Enquête komt verder naar voren dat horecabezoekers steeds minder fooi geven. De ontevredenheid over de verhouding tussen de hoge prijzen en de vaak matige tot slechte service, is hier de oorzaak van.

Graadmeter
Fooi is overigens wel degelijk te beïnvloeden. De ondervraagden geven te kennen dat binding met het personeel en het hebben van een leuke avond enorm kan bijdragen tot het geven van (veel) fooi. Tipgeld is dus een goede graadmeter voor de geboden gastvrijheid en de rol van het personeel daarin.

Het gehele onderzoek is hier te vinden.