Restaurantgasten ergeren zich het meest aan onvriendelijke bediening. Daarna volgt het ongevraagd bijschenken van drankjes.
Ook onoplettende bediening en lauw eten staan hoog in de ergernis top 10. Dat blijkt althans uit onderzoek van Tafelreserveren.nl. Woordvoerder Tjarko de Jong: "In ons onderzoek onder 4.293 respondenten staat onvriendelijke bediening met stip op nummer 1. Bij bijna elke respondent staat deze ergenis wel in de top 5. Mensen vinden service steeds belangrijker omdat dat je het gevoel geeft dat je gewaardeerd wordt als gast."
Respondenten gaven aan dat een vriendelijke bediening een belangrijke voorwaarde is voor het slagen van de avond. "Het eten kan nog zo fantastisch zijn, als de bediening ongeïnteresseerd en onbeleefd is dan heb je geen leuke avond", aldus De Jong.
Top 10
Het ongevraagd bijschenken van drankjes, ongeïnteresseerde of onoplettende bediening en overlast van andere gasten staan respectievelijk op plaats 2, 3 en 4. De Jong: "Mensen hebben een hekel aan het leegschenken van flesjes fris als het glas bijna leeg is. Dit wordt gezien als irritante manier om meer drank te verkopen. En wanneer je iets wilt bestellen wil je graag dat je gezien wordt en dat de bediening luistert”, aldus De Jong.
Op 5 staat kraanwater op de rekening zetten, op 6 krappe tafels, op 7 lauw/koud eten, op 8 vies bestek/vieze glazen, op 9 lang wachten op eten en op 10 staat een rekening die niet klopt.

