Nederlanders geven het vaakst fooi in restaurants. Gemiddeld krijgt horecapersoneel vier procent fooi.
Dat blijkt uit de wekelijkse Vraag van Vandaag van het ING Economisch Bureau. Van alle respondenten zegt 86 procent een fooi te geven in een restaurant. Eén op de acht geeft twee procent extra bovenop de rekening, een kwart geeft maximaal vijf procent en een derde telt vijf tot tien procent bij de rekening op.
Taxichauffeurs
Verder geven Nederlands vaker fooi aan taxichauffeurs (56 procent) dan aan kappers (27 procent) en zijn die fooien ook royaler. ING denkt dat dit komt doordat een taxirit vaker contant wordt afgerekend en er daarbij naar boven wordt afgerond.
Dat een fooi de ene keer bescheidener is dan een andere keer, hangt volgens ING af van hoe ver de rekening van een rond bedrag is verwijderd.
Psychologie
Daarnaast deed ING onderzoek naar de psychologie achter de prijzen. Dit naar aanleiding van het verschil dat wordt ervaren tussen iets dat 1,99 euro kost en iets dat twee euro kost. Het onderzoek bracht geen verrassingen.
Een kilo bananen voor 1,99 euro wordt door 35 procent van de ondervraagden een normale prijs genoemd; nog maar 26 procent vindt twee euro echter normaal. Daarentegen vindt 59 procent bananen van twee euro duur, terwijl maar 51 procent het fruit van 1,99 euro duur noemt.
Korting
Ten slotte vinden consumenten kortingen aantrekkelijker dan een waardebon of iets extra's zoals 'zes halen, vijf betalen'. 85 procent kiest dan liever voor een korting van twintig procent.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

