Personeel

Werknemer kiest voor compromis bij conflict

Conflicten op de werkvloer komen het meest voor in de sectoren horeca, liefdadigheids-/non-profitinstellingen en human resources.

Komt het voor, dan gaat de Nederlandse werknemer het liefst voor een compromis.

Dit blijkt uit een onderzoek van adviesbureau OPP, uitgevoerd onder vijfduizend fulltime werkenden in negen landen. Gemiddeld besteedt de Nederlander minder dan een uur per week aan omgaan met conflicten; internationaal ligt het gemiddelde op 2,1 uur per week.

Daarbij is het gedrag van veel Nederlanders (een derde) bij conflicten al jarenlang hetzelfde: als er problemen zijn, nemen ze de situatie voor lief. Bovendien zien ze geen positieve effecten van een conflict.

Compromis
Over het algemeen kiezen ze bij een conflict dan ook voor een compromis. Dat leidt doorgaans tot neutrale resultaten van gemiddelde kwaliteit voor beide partijen. Meer dan de helft (52 procent) van de ondervraagden ziet het compromis als de enige juiste weg, vooral omdat de groep aanneemt dat andere oplossingen leiden tot nog grotere problemen.

Positief
Maria van Boekelen, regionmanager Benelux van OPP, ziet dat door de huidige, economische omstandigheden, het aantal conflicten op de werkvloer toeneemt. "En als op de juiste manier met conflicten wordt omgegaan, kunnen ze juist leiden tot positieve resultaten zoals effectievere samenwerking en meer innovatie."

"Bewustwording en praktische training hoe managers de meerwaarde van conflicten kunnen kapitaliseren is dus juist nu noodzakelijk. Managers kunnen een keuze maken wat de beste strategie is om een conflict op te lossen; een compromis sluiten is dan één van de opties."

Conflicten
In het onderzoek ging het om conflicten zoals botsende ego's binnen een team, een slechte verstandhouding tussen leidinggevende en werknemer én een meningsverschil met een klant.

Bron: Managers Online.