Gasten worden steeds meer getutoyeerd. "Niet doen. Zet de gast op een voetstuk door hem te vousvoyeren."
Dat zegt hotelconsultant Willem Reimers (afbeelding) tegen Radio Nederland Wereldomroep. Volgens hem zijn de omgangsvormen in het algemeen tweehonderd procent achteruitgegaan.
Juist in de horeca is dat een funeste ontwikkeling, aldus Reimers.
Koninklijk
Maar ook al mag de gast koning zijn, de ondernemer blijft keizer. "Wij bepalen wat er in onze bedrijven gebeurt." Dat koninklijke gedrag van de gast laat trouwens nog wel eens te wensen over.
Reimers heeft ervaring met gasten die de bediening tutoyeren, maar zelf natuurlijk niet met 'jij' willen worden aangesproken.
Opvoeden
Reimers en chef-kok Herman den Blijker helpen in het televisieprogramma Herrie in het hotel kwakkelende hotels. Omgaan met personeel is daar vaak een probleem, weet Reimers.
Hij begint dan - 'helaas', zoals hij zelf zegt - met opvoeden: hoe moet je je gedragen, hoe moet je een tafel dekken, hoe ontvang je mensen, hoe komen mensen binnen, hoe zie je eruit. Reimers noemt dat je performance. "Die drukt respect voor je gast uit, dus die moet in orde zijn."
Goed doen
In het algemeen gaat het motto 'wie goed doet, goed ontmoet’ nog steeds op. Reimers: "Als je je zelf behoorlijk gedraagt en vriendelijk bent, krijg je dat overal in de wereld vriendelijk terug".
Bron: Radio Nederland Wereldomroep.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

