De horeca en gemeente in Kerkrade zijn gezamenlijk het project 'Deregulering gemeente Kerkrade' gestart.
In dit project wordt naast de administratieve lasten voor bedrijven ook gekeken naar zaken die bepalend zijn voor de kwaliteit van de dienstverlening. Hiervoor zijn door bureau Sira Consulting een aantal aanbevelingen gemaakt die in een rapport zijn vastgelegd.
Overleggroepen
Besloten is om deze adviezen verder uit te werken. Overleggroepen uit verschillende branches (horeca, het mkb en grote industriële bedrijven) gaan zich hiermee bezighouden.
Maatregelen
De Overleggroep Horeca (Koninklijke Horeca Nederland afdeling Kerkrade-Landgraaf, Ondernemend Limburg en gemeente Kerkrade) heeft inmiddels overleg gevoerd. Hieruit voortvloeiend hebben burgemeester en college maatregelen genomen om de lastendruk voor horeca te verminderen.
Kort samengevat hebben deze maatregelen betrekking op:
* Vrijstelling van de exploitatievergunningplicht APV aan ondernemers die gelijktijdig een vergunning als bedoeld in de Drank- en horecawet aanvragen: ondernemers hoeven voortaan niet meer beide vergunningen te hebben. Voor verstrekking van alcoholhoudende drank is dat een vergunning op basis van de Drank- en horecawet, in andere gevallen een exploitatievergunning op basis van de Algemene plaatselijke verordening.
* De procedure voor een aanvraag van een exploitatievergunning APV of een vergunning Drank- en horecawet wordt aangepast. De regie en de afstemming van de behandeling wordt door een accountmanager binnen de afdeling OOV uitgevoerd.
* Het wordt het makkelijker om wijzigingen door te voeren van een leidinggevende op een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf (APV voor de droge horeca of Drank- en Horecawet voor de natte horeca).
* De termijn van een terrasvergunning gaat van drie jaar naar een vergunning voor onbepaalde tijd.
* De termijn van een speelautomatenvergunning gaat van drie jaar naar een vergunning voor onbepaalde tijd.
Informatiefolder
Ook komt er een informatiefolder voor toekomstige horecaondernemers waarin alle horecagerelateerde producten benoemd worden en de behandelingsprocedure van de aanvraag duidelijk wordt uitgelegd.
Snelheid
Burgemeester Som is blij met de snelheid waarmee dit traject is doorlopen en met de resultaten die zijn bereikt. "Minder regels en administratieve lasten zijn nu meer dan welkom voor ondernemers in deze zware economische tijden. Zij hebben nu meer tijd om zich met hun bedrijven bezig te houden", aldus voorzitter Han Smeets en bestuurslid Marie-Jose Lennaerts van afdeling Kerkrade-Landgraaf van Koninklijke Horeca Nederland.
Meld u ook eens aan voor onze nieuwsbrief.

