De regelgeving mag dan veel ondernemers een doorn in het oog zijn; de houding van de ambtenaren lijkt een nog grotere last te zijn. Daarvoor wordt nu actie ondernomen.
Dit schrijft de Kamer van Koophandel (KvK) in zijn Kamerkrant-edities. Erlin van Vuuren van de KVK Zuidwest-Nederland is al jaren bezig om in samenwerking met gemeenten het aantal regels te verminderen. In zijn regio met succes: het aantal regels is met 35 procent verminderd.
Onnodig ingewikkeld
Van Vuuren: "Maar het grootste probleem is hoe de gemeente met de regels en de ondernemers omgaan." Vooral het niet meedenken van ambtenaren wekt irritatie op: ze maken het onnodig ingewikkeld, leggen niet uit waartoe de regel dient en houden zich zelf niet aan hun eigen termijnen.
Meetbare normen
Daarom hebben het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Financiën het project 'Normenkader voor het bedrijfsleven' opgezet. Anita Nout is beleidsmedewerker van de groep. "We hebben de wensen van ondernemers op de tien belangrijkste knelpunten in kaart gebracht. Hieraan hebben we meetbare normen gehangen. Wat ondernemers minimaal aan service van hun gemeente verwachten, is ons basisniveau."
Handleiding
Ook is een handleiding voor gemeenten gemaakt waarmee ze zelf kunnen meten hoe ze ervoor staan. Alphen aan den Rijn deed mee aan de pilot, Ellen Pelzer leidde deze. "Ook hier is houding en gedrag een bottleneck, maar met deze pilot hebben we in korte tijd helder gekregen wat goed en fout gaat. Het project levert ook direct handvatten op om de dienstverlening naar bedrijven te verbeteren. Ik kan het iedere gemeente aanbevelen."

