In het najaar wordt één landelijk communicatieplatform voor alle strandexploitanten geïntroduceerd.
Dit hebben de drie organisaties Strand Nederland.nl, de Nederlandse Vereniging van Strandexploitanten Noordzeestrand (NVSN) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) besloten. Het nieuwe 'ministerie' voor strandzaken wordt voorlopig opgezet voor de duur van twee jaar.
Het loket
Het nieuwe loket gaat zich met name bezighouden met de communicatie van belangrijke zaken. Op het gebied van landelijke belangenbehartiging is dit vooral de communicatie van bestemmingsplannen, pachtcontracten en bouwvoorschriften. Daarnaast kunnen de ondernemers bij dit loket terecht voor regelgeving, tips en adviezen, mediazaken en promoties.
Overigens blijft de plaatselijke belangenbehartiging in handen van de lokale strandverenigingen.
Introductie
Het nieuwe loket wordt geïntroduceerd tijdens een grote strandbeurs in Hoek van Holland eind november. In augustus wordt een magazine verspreid met allerlei relevante informatie over strandzaken. Via de website van Strand Nederland.nl is het rapport en andere actualiteiten te bekijken.
Onderzoek
In de afgelopen maanden is bij paviljoenhouders onderzoek gedaan naar een landelijk communicatieplatform. De resultaten hiervan zijn donderdag 11 juni besproken door de drie organisaties, enkele enthousiaste strandondernemers en lokale bestuurders. Daar werd vervolgens besloten tot de oprichting van het loket.

