De Consumentenbond wil dat de nVWA de namen bekendmaakt van de gesloten, onhygiënische restaurants.
Dat schrijft de bond op haar website. Maandag 20 september maakte de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit (nVWA) bekend dat ze in 2009 23 restaurants sloot vanwege het in gevaar zijn van de voedselveiligheid.
Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) juichte dit toe.
Onduidelijk
De Consumentenbond vindt nu dat de namen van de gesloten restaurants openbaar gemaakt moeten worden. "Het is voor consumenten onduidelijk of de gesloten restaurants inmiddels aan de hygiënenormen voldoen en of ze weer open zijn", aldus de bond.
Stickers
Naast het openbaar maken van hygiënegegevens pleit de Consumentenbond (alsmede Foodwatch) voor een stickersysteem waarbij gasten aan de deur kunnen zien of een restaurant hygiënisch werkt.
Horecaondernemers zitten hier echter absoluut niet op te wachten.
Stimulans
Consumenten hebben volgens de bond echter het recht te weten of het restaurant waar zij eten een schone keuken heeft. Nu weet alleen de inspecteur van de nVWA waar hij wel of niet een schone keuken treft.
"Daarnaast stimuleert openbaarmaking van gegevens bedrijven om hygiënischer te werken."
Bron: Consumentenbond.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

