Regelgeving

McDonald's berispt door Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie heeft hamburgerketen McDonald's op de vingers getikt voor haar reclamecampagne 'Hoe meer je weet, hoe lekkerder je eet'.

Dat schrijft Wakker Dier op haar website, de dierenrechtenorganisatie die over de campagne een klacht indiende.

De campagne
In de campagne stelt McDonald’s dat het vlees komt van koeien die ‘ook lekker buiten kunnen grazen’. Hierover heeft McDonald’s volgens Wakker Dier echter geen enkele afspraak gemaakt met haar vleesleveranciers, waardoor er helemaal geen sprake is van een weidegarantie.

Geen garantie
De Reclame Code Commissie acht de reclame ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’. "Er is geen weidegang-garantie waardoor in de reclame een suggestie ligt besloten die onjuist is", aldus de uitspraak van de commissie.

De commissie vermoedt dat mensen hierdoor een hamburger kunnen gaan eten die ze niet hadden gegeten als ze de waarheid was verteld. De commissie beveelt de adverteerder dan ook aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Andere besteding
Wakker Dier is blij met de uitspraak. "Veel mensen maken zich ernstig zorgen over de afname van het aantal koeien in de wei. Als Mc Donald’s de miljoenen die ze steken in deze misleidende reclamecampagne had gebruikt om diervriendelijker vlees in te kopen, dan hadden daarvoor alle koeien van Mc Donald’s een prachtig leven in de wei kunnen krijgen."


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Horeca Entree zit ook op
Twitter.