Regelgeving

Ondernemingsdossier Horeca bespaart 5 miljoen

Het Ondernemingsdossier Horeca moet de branche jaarlijks een financieel voordeel opleveren van 5 miljoen euro.

De casus Horeca digitaal heeft aangetoond dat de invoering van het Ondernemingsdossier Horeca digitale uitwisseling van informatie tussen horecaondernemers en overheden makkelijker, transparanter en kostenefficiënter maakt.

Ondernemingsdossier
De horecaondernemer is eigenaar van het dossier en bepaalt welke instanties toegang krijgen tot welke onderdelen van zijn dossier. Door het invullen van zijn bedrijfsprofiel ziet de ondernemer welke voorwaarden en voorschriften voor hem gelden.

Dit profiel kan de ondernemer gebruiken bij het aanvragen en verlengen van vergunningen en het doen van meldingen.

Gecoördineerd

"Horecaondernemers hoeven op deze manier niet steeds opnieuw dezelfde gegevens aan te leveren", zo staat te lezen op de bijbehorende website. "Ook kunnen overheidsinstanties vergunningaanvragen en toezicht sneller en meer gecoördineerd afhandelen."

In het Ondernemingsdossier Horeca kunnen vergunningen geheel digitaal worden aangevraagd.

Partijen
Binnen de casus Horeca digitaal werkten de volgende partijen samen: Koninklijke Horeca Nederland (KHN), bedrijfschap Horeca en Catering (BHC), Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Inspectieraad, Regiegroep Regeldruk en de nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (nVWA).

De betrokken ministeries zijn Economische Zaken, Landbouw & Innovatie, Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid, Welzijn & Sport.

Praktisch
De praktische inbreng voor deze casus komt uit een werkgroep die bestaat uit 5 gemeenten, 20 ondernemers, politie en toezichthouders (zoals milieudienst en brandweer). Naast de direct deelnemende gemeenten en ondernemers zijn 2 volggroepen gevormd om mee te kijken en input te leveren.

Het zijn de werkgroep Vermindering regeldruk in de horeca, bestaande uit 6 gemeenten in het KvKgebied Haaglanden, en de commissie Innovatie van KHN.

Overdracht

De resultaten en positieve ervaringen van de casus Horeca digitaal zijn in februari door de stuurgroep Horeca digitaal overgedragen aan KHN en BHC. De aansprekende perspectieven hebben ertoe geleid dat de horecabranche en enkele ketenpartners verder zullen werken aan de doorontwikkeling van het Ondernemingsdossier Horeca.

Het programma Slim geregeld, goed verbonden (Sggv) ondersteunt de verdere ontwikkeling en inrichting.

Bron: Ondernemingsdossier Horeca.
 

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.