Omdat de b&b-sector blijft groeien, moet ze zich steeds meer professionaliseren. Meer regelgeving is daar een onderdeel van.
De markt van bed & breakfasts (b&b's) zal de komende jaren blijven groeien. De groei én professionalisering van de branche is dermate dat de branche ook steeds meer een concurrent voor de hotellerie is.
Dat en meer blijkt uit (eerder) onderzoek, samengevat in 'De Bed & Breakfast in Beeld 2010' van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. Daarin worden eerdere cijfers nog eens op een rij gezet en geeft adviseur Niek Timmermans zijn toekomstvisie op de branche.
Transparantie
Volgens Timmermans is transparantie geen trend meer maar bepalend voor het beeld dat de gast meekrijgt via internet. "Dus duidelijk zijn over hetgeen de b&b biedt is een vereiste. De classificatie van B&B Nederland geeft daarin duidelijkheid. Het is dus zaak om zoveel mogelijk b&b's te classificeren."
Hotellerie
De concurrentie voor hotels neemt toe met het luxere aanbod van kamers bij b&b's. Anderzijds vormen de lowbudgethotels een bedreiging voor de minder luxe b&b.
"Alhoewel we wel reëel moeten blijven: met vijfduizend b&b's in Nederland zijn er meer b&b's dan hotels, maar met het aantal slaapplaatsen is de b&b-sector slechts een speler van beperkte betekenis."
Regelgeving
Gezien ook de wensen van B&B Nederland om de inschrijvingsplicht bij het bedrijfschap Horeca en Catering te laten vervallen (zie 'De Bed & Breakfast in Beeld 2010') en het niet willen deelnemen aan de Nederlandse Hotel Classificatie, is het volgens Timmermans erg goed dat Koninklijke Horeca Nederland en B&B Nederland gesprekken met elkaar voeren.
"Alhoewel je moet afvragen in hoeverre b&b's met twee kamers moeten professionaliseren, is het voor de grote b&b en de hotelsector wel belangrijk dat er, op Europees niveau, in de komende jaren duidelijke wettelijke regels komen."
Marketing
Ook voor de b&b wordt het kenbaar maken aan de markt dat hij bestaat steeds belangrijker. De meeste b&b's hebben vrij veel vaste gasten; het contact met hen onderhouden via nieuwsbrieven, persoonlijke brieven of sociale media zal steeds meer een must worden.
"Zij zijn immers ook uw ambassadeurs", aldus de horeca-adviseur.
Ontwikkelingen
Verder moeten b&b-eigenaren steeds meer op de hoogte zijn van ontwikkelingen in de markt. "Inspelen op ontwikkelingen op lokaal niveau maar ook de landelijke trends volgen kan een voordeel opleveren."
"Ten slotte is er een bron van informatie en inspiratie die nooit uitgeput raakt: uw collega b&b-eigenaren. Ik raad u aan vooral vaak op vakantie te gaan bij b&b's. Vooral in het buitenland is een hoop inspiratie op te doen."
Vergrijzing
De 65+-markt wordt steeds fitter waardoor het aantal gebruikers tussen de 65 en zeventig jaar oud zal groeien. Dit is met name buiten het seizoen een interessante markt voor arrangementen.
"Het bieden van extra service zoals vervoer, speciale maaltijden, hoge bedden, et cetera is interessant voor de 65+-groep."
Zakelijke markt
Momenteel komt 24 procent van het aantal overnachtingen in een b&b uit de zakelijke markt. "Met het toenemende home-away-from-home-gevoel van met name zakelijke reizigers liggen hier kansen voor de b&b."
"Wanneer een zakelijke gast écht de persoonlijke aandacht ervaart, zal dit bijdragen aan een toename van het aantal zakelijke overnachtingen in b&b's."
Goedkoper
"Dat staat nog los van het feit dat b&b's over het algemeen goedkoper zijn dan hotelkamers en dat is in de huidige economische situatie alleen maar gunstig voor bedrijven die hun personeel op reis sturen. Voor deze gasten is de aanwezigheid van een wireless netwerk wel een vereiste."
Jongeren
Ten slotte verwacht Timmermans dat de b&b ook bij de jongere doelgroepen steeds populairder wordt. Deze doelgroep heeft een voorkeur voor luxe en design. "Maar het moet wel betaalbaar blijven, want dit blijft een belangrijke reden om gebruik van een b&b te maken.
Volgens de adviseur kan slechts een zeer beperkte groep b&b's zich een veel hoger luxeniveau permitteren en de daaraan gekoppelde hogere prijs vragen. "Vooral in Frankrijk zien we al Chambre d’hôtes met zwembad, spa, golfterrein, kookcursussen, enzovoorts.
"Op dit niveau worden ook prijzen betaald die te vergelijken zijn met de prijzen in boetiek hotels."
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

