Afgelopen week ben ik uitgebreid geciteerd in de Financiële Telegraaf. Deze krant heeft, mede op basis van mijn ervaringen, onderzoek laten doen door onderzoeksbureau Datlinq naar de marktsituatie binnen de Horeca, specifieker nog naar de cafés.
Zorgwekkende, zelfs alarmerende, berichten waren het resultaat. In vijf jaar tijd is het aantal cafés in Nederland afgenomen van 8400 naar 7200; een daling van bijna 15 procent! De gevolgen van een dergelijk verval zijn natuurlijk niet te overzien. Faillissementen, ontslag, schuldsaneringen, omzetverlies bij toeleveranciers, etc. In het artikel wordt aangegeven dat de concurrentie tussen de brouwerijen terug is van weggeweest! Precies zoals ik in mijn eerdere columns al had aangegeven.
Heineken is op dit moment nog de grote verliezer, maar door een zeer scherpe offertestrategie is de brouwer bezig aan een opmerkelijke inhaalslag. Er is bij Heineken (tijdelijk?) gekozen voor meer afzet, dus meer volumes. De marge is even minder doorslaggevend. En, het werkt! Van de laatste tien opdrachten die ik met Biercontract.nl heb mogen invullen, zijn er negen naar Heineken toe gegaan, terwijl de tiende opdracht aan een andere brouwerij is gegund omwille van de prettige relatie. Na ruim zes jaar advies geven, durf ik te stellen dat ik heel goed weet wat er op de markt te halen is. Echter, op dit moment word ook ik zelfs regelmatig verrast door de scherpte van de offertes en de hoogte van de kortingen!
Waardoor hebben zoveel cafés de deuren moeten sluiten de laatste jaren? Meerdere redenen liggen hieraan ten grondslag.
Ten eerste uiteraard het huidige economische klimaat. We komen net terug uit een lange periode van voortdurende recessie. De ene bezuinigingsronde volgt de ander op, het consumentenvertrouwen is onverminderd laag, lonen worden verkort en de werkloosheid stijgt. Horeca is altijd al een zeer gevoelige sector geweest als het gaat om economische achteruitgang. Immers, men gaat als eerste natuurlijk bezuinigen op luxe uitgaven, zoals ook horecabezoek.
Ten tweede heeft de overheid de laatste jaren zeer nadelige besluiten genomen voor de horeca. Denk aan het anti-rookbeleid, dat onder valse voorwendselen is doorgedrukt. Bovendien, denk aan de aanpassing van de alcoholleeftijd, waardoor een belangrijke doelgroep wordt uitgesloten. Minder bekend, maar ook van invloed op de horeca, zijn de recente aanpassingen op de studietoelages en op de studietijd voor studenten. Ook daardoor komen studenten, doorgaans een belangrijke groep bezoekers van cafés, simpelweg minder in de reguliere horeca. Minder geld; minder tijd!
Ten derde is er een duidelijke algemene tendens waarbij social media de plaatst inneemt van de traditionele vorm van sociale omgang zoals in het café. Men communiceert nu meer en meer met elkaar via Facebook, Twitter, etc. Deze communicatie is sneller, goedkoper, en altijd up-to-date.
Tenslotte heeft ook de horeca zelf invloed op de resultaten. Ik ervaar dagelijks dat veel horecaondernemers liever 'de tijd uitzitten tot het beter gaat' in plaats van pro-actief en creatief te zoeken naar mogelijkheden om de omzet te verhogen of de kosten te verlagen. Als het slecht gaat moet je niet op je handen gaan zitten maar zul je juist moeten zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Conceptaanpassing, inkoopverbetering, herfinanciering, kostenbewustzijn, marketing, en communicatie… Kortom, ga ondernemen!
Bovenstaande geeft helaas geen mooi beeld weer. Ook de komende jaren zal de horeca het moeilijk hebben. Het is zaak om je als horecaondernemer hiertegen te wapenen. Speel in op de veranderende marktsituatie. Treedt in gesprek met leveranciers; zij zijn uiteraard deelgenoot in de malaise, en willen dolgraag extra omzet 'scoren'. Er is dus zeker nog winst te halen!

