Je bestelt bier en krijgt pils. En dat is dan vaak ook wat de gast wilde. Tijden veranderen en met de komst van steeds meer speciaalbieren op de tap en fles, bedoelt hij steeds minder vaak pils als hij om één bier vraagt. Maar de enige vraag die dan past is: wélk bier, meneer of mevrouw?
Wat krijg je als je naar een autobedrijf gaat en zegt: ik wil graag een auto? Inderdaad, dan zal de eerste vraag zijn: naar welk merk en type bent u op zoek? Bij bier gebeurt ook steeds vaker hetzelfde. Dat bierdrinkers bier en pils jarenlang als hetzelfde beschouwden, moeten we ze met de komst van veel verschillende bieren op de kaart weer afleren. Want pils is een soort bier, net als een stout, spéciale belge, bruin, tripel en ga zo nog maar even door. Het begint de bierdrinker echter direct te duizelen bij het opnoemen van al die verschillende soorten. Ik hoorde een doorsnee-cafébezoeker dan ook onlangs in paniek uitroepen: ik wil gewoon een bier! Een komische situatie. Herkenbaar?
Categoriseren
Bier kan je op veel verschillende manieren categoriseren. Naar gistingsoort of kleur maar het meest handige is toch gewoon naar smaak. Dat is echter iets dat je momenteel op de bierkaart nog weinig ziet. En precies dát houdt gasten tegen om eens wat anders te drinken. Over het algemeen kennen bierdrinkers diverse, grote speciaalbiermerken, maar daar houdt het dan wel mee op. Ze weten immers niet wat de smaak is van een blond, dubbel, tripel, abdij- en trappistenbier of geuze, om maar eens wat te noemen. En daar komt bij dat binnen de diverse biersoorten ook weer verschillende smaken voorkomen. Veel bruine bieren zijn vaak wat zoeter, maar een blond bier kan bijvoorbeeld zoet, bitter of een combinatie daarvan zijn. Dus geloof maar niet dat de doorsnee-bierdrinker iets heeft aan de veelal gebruikte categorisering.
Smaakprofielen
De autoverkoper vraagt altijd wat je belangrijk vindt, waar de auto aan moet voldoen. Vervolgens krijg je een voorstel met auto’s die op je wensen aansluiten. Het zou een idee kunnen zijn om de bieren die op de kaart in de horeca staan te categoriseren in smaakprofielen ofwel te voorzien van een smaakbeschrijving. Dat hoeft niet uitgebreid en is zeker niet nieuw; ik zag het al op diverse bierfestivals. Het effect is dat de bierdrinker makkelijker een keer een ander bier probeert en niet met stomheid is geslagen door de opsomming van alle soorten en namen die hem weinig tot niets zeggen. Want in veel gevallen is en blijft het toch: wat een boer niet kent dat eet, en in dit geval, drinkt ‘ie niet.
Fiona de Lange is al bijna twintig jaar gepassioneerd met bier bezig. Naast haar Bier.blog.nl, het platform BierenVrouw.nl en de organisatie van bierige activiteiten heeft ze haar eigen pr- & communicatiebureau AlleZ.

