Bier serveren is een kunst

De zomer staat voor de deur en dat betekent volle terrassen. Bij een zonnetje en een graadje of twintig zijn de bierbestellingen niet aan te slepen. Iedere liefhebber verheugt zich voorafgaand aan een wandeling of ritje op de fiets op dat heerlijk koud gepresenteerde bier. Tegelijkertijd heeft de horeca momenteel een uitdagend ondernemersklimaat en probeert het overal waar het kan de kosten laag te houden. Daarom wordt vaak bespaard op personeel. Is dit wel zo handig?

(Photo: Eddieberman, iStockphoto)
 
Onlangs was ik voor een studie tot internationaal biersommelier in de Verenigde Staten. Een bezoek aan veel pubs was uiteraard onderdeel van mijn programma. En wat een feest is dat dankzij het personeel! Oké, het is allemaal gespeeld maar wel heel sfeerbepalend. Werknemers die altijd lachen, zichzelf komen voorstellen als ze voor het eerst bij je tafel komen én heel gefocust zijn op een ultieme beleving voor de gast. Van de kleine zaak om de hoek tot het gespecialiseerde biercafé in Chicago: ze zijn er allemaal op gericht dat jij bij hen het best geserveerde bier krijgt met bijbehorende, persoonlijke aandacht. Niet zo moeilijk denk je? Bier serveren is een kunst! Als je het tenminste goed wilt doen.

Wij Nederlanders willen net als vele andere Europeanen zo’n mooie schuimkraag op het bier. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië  is dat wel anders. Bierdrinkers voelen er zich zelfs bedrogen als er schuim op het bier zit: dat is namelijk minder gerstenat voor het geld. Onzin natuurlijk, maar krijg dat maar eens uit het verstand. Ze kijken je dan ook vreemd aan als je vraagt om schuim. “Europa zeker, hè?”, is de eerste reactie.

Een goede schuimkraag is voor ons Nederlanders dus belangrijk. Iets om bij het serveren van bier rekening mee te houden. Niet gemakkelijk, want die kraag zakt vaak snel in. Dus tap bier altijd als laatste en serveer het aan tafel als eerste uit. Van grote invloed op het schuim is ook de reiniging van het glaswerk. Het vet van de kaas dat de vorige gast bij het bier at, moet er echt af. Een goede reiniging op de borstel gevolgd door een badje met water is dan ook essentieel. En kijk direct ook het glas na op scheuren of putjes. Met de grote claimcultuur in de Verenigde Staten kan je er zeker van zijn dat er daar geen enkel glas kapot bij de gast op tafel komt. En misschien heb ik altijd pech, maar in Nederland krijg ik heel vaak een glas waar een stukje uit is of zelfs een scheur in zit.

Het is dus eigenlijk heel simpel! Een goed glas bier met schuimkraag waaraan aandacht is besteed én een glimlach geven mij en alle andere liefhebbers een ultieme bierbeleving. Serveren is een kunst en personeel dat houdt van het vak is dan ook de basis van een café. Zo simpel, maar vaak vergeten.

Fiona de Lange is al bijna twintig jaar gepassioneerd met bier bezig. Naast haar Bier.blog.nl, het platform BierenVrouw.nl en de organisatie van bierige activiteiten heeft ze haar eigen pr- & communicatiebureau AlleZ.