Biologisch: absolute must

Biologische voeding wint flink aan populariteit, zelfs tegen de economische conjunctuur in en ondanks de prijs.

Onlangs stond in een krantenstrip een dame die zegt: “Als een man biologisch eet, dan zegt dat een heleboel over hem”, waarop de andere jongedame antwoordt: “Ja, dan weet je dat hij rijk is”.

Het laatste is een verwijzing naar wellicht hét belangrijkste nadeel van biologische ingrediënten: de kostprijs.

Stabilisatie
De groep mensen die het zich relatief gemakkelijk kan veroorloven biologische producten te kopen, was voorheen erg gevoelig voor de stand van de economische barometer. Wanneer het financieel voor de wind ging, stegen de bestedingen aan biologisch eten en in tijden van een recessie lieten de producenten van biologische voeding forse omzetdalingen noteren.

Echter, in 2010, waarin er sprake was van een stabilisatie van de omzet- en retailbestedingen is er in het detailhandelskanaal 20 procent (!) meer biologische voeding verkocht. Dat zijn dus niet gedwongen verkopen in de vorm van cateraars die door opdrachtgevers verplicht worden een bepaald percentage biologisch in hun assortiment op te nemen, maar consumenten die uit vrije wil een hoger prijskaartje accepteren in ruil voor een gezonder product.

Permanent
De ongekend forse omzetontwikkeling in het afgelopen jaar is voor mij het bewijs dat consumenten om zijn. De aandacht in de media voor biologisch eten, het gegeven dat restaurants en de contractcateringbranche een steeds grotere variëteit biologisch aanbieden en de negatieve berichtgeving over de bio-industrie en de intensieve landbouw hebben een permanente verandering bij consumenten teweeg gebracht.

Ik ben ervan overtuigd dat biologische ingrediënten en producten in alle sectoren toegevoegde waarde kunnen bieden: een natuurzuiver pilsener, biologische runderkroket tot en met compleet biologische menu’s, het is mogelijk én er is een markt voor.

Assortiment
Net als de term streekproduct is biologisch een marketingkreet die bij veel gasten een gevoelige snaar raakt, ook diegenen die in de thuissituatie nauwelijks biologische producten gebruiken. Dus maar het volledige assortiment omgooien? Misschien toch niet. Het is fijn te weten dat een groep gasten bereid is meer te betalen voor biologische gerechten.

Eveneens is het goed te weten dat wanneer je volledig biologisch gaat je met behoud van marge naar een hoger prijsniveau kruipt. Maar het belangrijkste is de vraag of uw huidige gasten hier aan toe is of niet.   

Meerwaarde
Wat u ook besluit: feit is dat u in de huidige situatie met een gedeeltelijk of geheel biologisch assortiment in de optiek van een groot deel van de Nederlandse bevolking meerwaarde creëert. Voor de ondernemers onder u die niet direct overtuigd zijn: wees ervan bewust dat het bij biologisch eten net zo werkt als bij maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Op het huidige moment geldt dit als unique selling point, over een paar jaar een absolute randvoorwaarde om de omzet op peil te kunnen houden. O ja, koks weten het al lang: biologisch eten is ook gewoon erg lekker. Vergelijk eens een biologische komkommer of paprika met een niet-biologische variant, ik garandeer u dat u definitief om bent!

Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.