Bouw aan online relaties

Hulde voor de horecamensen die alle denkbare moeite doen om hun gasten een topervaring te laten beleven. Restaurant De Leest is daar dit jaar voor beloond met drie Michelinsterren. Ook de gast doet moeite om de horeca te bezoeken. Online zoeken naar informatie en navraag doen bij zijn netwerk. De reservering maken, online of telefonisch, en weer en wind trotseren om op tijd te arriveren.

(Photo: Ariel da Silva Parreira, SXC.com)

Ondernemers die alle denkbare moeite doen om hun gast tijdens het bezoek fantastisch te bedienen, doen dat vaak ook online. Met een goede en mobiele website, via conversaties op sociale media en soms via een blog.

Voor online succes moet je ook moeite doen. Het is voor velen een onbekende expertise en toch kun je als horecaondernemer niet meer zonder. Wat doe je dan? Ga je een opleiding volgen net als voor het expertisegebied horeca, of vergaar je de kennis op een andere manier?

Bouwen aan een relatie loont. Dat kan ook online, bijvoorbeeld via sociale media. Ik krijg en zie een immense hoeveelheid aan vragen van ondernemers over online marketing en het gebruik van sociale media. Natuurlijk help ik met antwoorden voor zover ik kan. Maar wel alleen bij mensen waar ik een relatie mee heb. Die al moeite deden om zich in de basis van het nieuwe expertisegebied te verdiepen en die vooral moeite doen om een relatie op te bouwen, van persoon tot persoon. Ooit weleens iemand in de kroeg gezien die aan wildvreemden vroeg: “Hoe stel ik een arbeidsovereenkomst op?”. Ik heb wel in de kroeg meegemaakt dat als je jezelf voorstelt en interesse toont in de andere persoon, er een gesprek op gang komt. Vaak de start van een waardevolle relatie waarbij het later veel eenvoudiger wordt een vraag te stellen.

Gratis bestaat niet; je betaalt altijd. Met geld, kennis, tijd of moeite doen door een ander te helpen (wederkerigheid). “Laten we het op sociale media vragen, want dat is gratis”, bestaat dus ook niet. Het gebruik van de meeste online en sociale-mediakanalen is gratis, het mechanisme waardoor het waardevol wordt echter niet. Want heeft u ooit op een netwerkbijeenkomst zonder iets te zeggen uw visitekaartje in iemands hand gedrukt en om advies gevraagd?

Dus wilt u meer waarde halen uit uw online aanwezigheid, met onder andere (nog) meer offline succes tot gevolg? Dan wordt het de hoogste tijd om in beide werelden evenveel moeite te doen voor het opbouwen van relaties.